BRATISLAVA 29. novembra (WEBNOVINY) – Skúsenosti s nákupom cez internet má už 94,5 % slovenských užívateľov internetu, ktorí najčastejšie nakupujú tovary. Služby si cez internet zakúpili približne štyria z desiatich opýtaných. Vyplýva to zo štúdie „Internet a nakupovanie 2010“, ktorú v októbri tohto roku na vzorke 1 113 užívateľov internetu starších ako 18 rokov realizovala spoločnosť TNS SK. Spomedzi tovarov a služieb, ktoré Slovákom pri nákupe na internete chýbajú, takmer 7 % uviedlo potraviny a 4 % označili značkové a luxusné oblečenie. Bytové doplnky a textil chýbali 3,7 % opýtaným. Až 32,1 % označilo, že im v predaji na internete nechýba žiaden tovar.
Za ostatných 6 mesiacov takmer dve pätiny účastníkov prieskumu najčastejšie nakupovali prostredníctvom internetu knihy. Tretina užívateľov si kúpila elektroniku či oblečenie. V prvej desiatke najčastejšie nakupovaných tovarov sa, podobne ako pred rokom, nachádzajú aj vstupenky na rôzne akcie, parfumy, mobilné telefóny, počítačový hardvér, kozmetika, darčekové predmety, šperky a hodinky. V porovnaní s celoslovenským priemerom využívajú nakupovanie cez internet o niečo viac muži a ľudia s vyšším stredoškolským vzdelaním. Služby online obchodov uprednostňujú predovšetkým obyvatelia bratislavského, trnavského, nitrianskeho, žilinského a banskobystrického kraja, respondenti žijúci v obciach od 2 000 do 19 999 obyvateľov a v mestách s počtom obyvateľov viac ako 100 tis.
Aj napriek rastúcej popularite nákupu cez internet nehrozí kamenným predajniam zánik, myslí si manažér nákupného poradcu heureka.sk Tomáš Hodboď. Budúcnosť bude podľa neho patriť obchodom, ktoré dokážu prepojiť online i offline predaj tovaru a budú fungovať v prostredí kamenného aj internetového sveta. Príkladom sú veľké kamenné reťazce, predovšetkým s elektronikou, ktoré mieria na internet a naopak pôvodne internetoví hráči, ktorí si budujú kamenné predajne, aby sa čo najviac priblížili ku klientom, uviedol Hodboď. V súčasnosti pôsobí na Slovensku približne 2 500 internetových obchodov, pričom mesačne ich vznikne niekoľko desiatok. Kritériá internetového obchodu „na plný úväzok“, spĺňa podľa Hodboďa približne 30 % z nich, v ostatných prípadoch ide zväčša o tzv. „obývačkové“ e-shopy, ktoré však tiež dokážu poskytnúť kvalitný servis.