Riaditeľ opery Slovenského národného divadla (SND) Martin Leginus rezignoval k stredajšiemu dňu na svoju funkciu. Svoj odchod zdôvodnil neudržateľnou a neakceptovateľnou situáciou, do ktorej podľa neho SND dostalo Ministerstvo kultúry (MK) SR.
Divadlo po odvolaní Mateja Drličku z postu generálneho riaditeľa SND už tretí týždeň nemá riadneho štatutára. O odchode Leginusa informovala PR manažérka Úseku komunikácie a obchodu SND Jana Alexová.
Situácia je neudržateľná
„Situácia, v ktorej sa divadlo nachádza, je neakceptovateľná, neudržateľná a nepredvídateľná. Rezortné vedenie nás nechalo už tretí týždeň (od 6.8.2024) bez štatutárneho zástupcu a od minulého týždňa je Slovenské národné divadlo aj bez ekonomického riaditeľa,” zdôvodňuje Leginus svoj odchod.
Mimoriadna schôdza k vysloveniu nedôvery Šimkovičovej sa neuskutoční, ministerka bude čeliť odvolávaniu v septembri
Situácia v SND vplýva i na skúšobný proces, ktorý v Opere SND odštartoval 12. augusta.
„Manažment Opery SND nemôže reagovať na náhle situácie, ktoré v rámci prevádzky často vznikajú, nakoľko zmluvy nemá kto podpísať. SND nedostalo písomnú odpoveď na požadované usmernenia ohľadom postupu vyplývajúcich zo zmluvných záväzkov. V Opere SND aktuálne čaká niekoľko dokumentov na podpis štatutára. Ich podpis má priamy vplyv na chod a prevádzku divadla. Prevádzka Opery SND v podobe, v akej má fungovať, je zablokovaná,“ vraví odchádzajúci riaditeľ opery.
Operá má za sebou úspešné obdobie
Leginus zdôraznil, že s ponechaním takéhoto stavu nesúhlasí a odmieta prijať zodpovednosť za dôsledky, ktoré by mohli vyplynúť z neriešenia tejto situácie vedením rezortu kultúry.
Fungovanie SND bez štatutára, ekonomický riaditeľ Matej Bošňák sa vzdal funkcie
Šéf operného súboru odchádza krátko pred štartom 105. divadelnej sezóny, hoci Opera SND má za sebou preukázateľne úspešné obdobie.
„Z údajov vo výročnej správe SND vyplýva, že v medziročnom hodnotení činnosti súborov dosahuje Opera SND percentuálny nárast vo všetkých merateľných ukazovateľoch. Za uplynulý rok dosiahla návštevnosť v opere viac ako 80 percent, čo je najviac za posledných 15 rokov,“ informovalo SND a zdôraznilo, že za posledných desať rokov pred pandémiou bola návštevnosť na priemernej úrovni 60 percent.