BRATISLAVA 16. mája (WEBNOVINY) – Prezidentovi zostane právomoc vymenovávať členov Súdnej rady SR. Všetci sudcovia sa budú musieť podrobiť prevereniu spôsobilosti. Sudcovia prídu o trestnoprávnu imunitu. Také sú závery piatkového rokovania pracovnej skupiny, ktorá sa zaoberala prípravou novely Ústavy SR.
Parlament má o návrhu novely ústavy, ktorú pripravili Smer-SD a KDH, rokovať na záver parlamentnej schôdze, ktorá sa začala v utorok. „Zdá sa, že na 90 percent je dohoda, v akej normatívnej podobe by mala byť konečná verzia novely ústavy,“ povedal po rokovaní novinárom Pavol Hrušovský z KDH.
Most-Híd nepríde na rokovania o ústave, lebo ide o frašku
Nadobudnutím účinnosti novely nastane podľa Hrušovského konflikt medzi funkciou predsedu Najvyššieho súdu SR a Súdnej rady SR. Podľa neho ak bude zvolený a prezidentom menovaný predseda Najvyššieho súdu SR, v tejto funkcii zostáva ďalej, ale príde o funkciu predsedu Súdnej rady SR. Minister spravodlivosti Tomáš Borec si nemyslí, že je žalovateľné oddelenie funkcie predsedov Najvyššieho súdu SR a Súdnej rady SR, ak bude menovaný dovtedy nový predseda Najvyššieho súdu SR.
Sudcovská spôsobilosť je niečo iné ako previerky
Hrušovský upozornil, že sudcovia nebudú podrobení previerkam. „Pôjde o preverenie odbornej spôsobilosti sudcov na výkon sudcovskej funkcie. Súdna rada a Ústavný súd SR budú v konečnom dôsledku orgánmi, ktoré povedia, či sú splnené všetky podmienky, aby sudca vykonával sudcovskú funkciu ďalej,“ povedal s tým, že materiály budú zhromažďovať všetky štátne orgány, ktoré majú dnes na to oprávnenie vrátane Národného bezpečnostného úradu (NBÚ). Ten potom predloží zhromaždené dôkazy Súdnej rade SR a tá vyhodnotí výsledok.
Aj podľa ministra spravodlivosti Tomáša Boreca sudcovská spôsobilosť je niečo iné ako previerky. „Previerky sú podstatne širšie a majú úplne iný zámer. Nechceme riešiť otázku utajovaných skutočností. Nám ide o niečo iné, aby sme zabezpečili, že sudcovia budú spôsobilí z pohľadu kontaktu so závadovými osobami alebo finančnej tiesne, z ktorej môže vzísť nejaká závislosť. Alebo otázka alkoholu,“ povedal novinárom.
Preverovať sudcov bude NBÚ
Preverovať sudcov bude podľa Boreca NBÚ, ktorý dodá podklad Súdnej rade SR. Tá rozhodne, či sudca je spôsobilý alebo nie. Borec oznámil, že sa budú preverovať všetci sudcovia. S previerkami sa začne do dvoch mesiacov od účinnosti zákona. Podklady NBÚ však nebudú záväzné, aby výkonná moc nezasahovala do súdnej. Podklad NBÚ teda slúži len ako podklad pre súdnu moc, ktorá vyhodnotí, aké sú tieto podklady. „Teda Súdna rada SR rozhodne, či sudca môže naďalej vykonávať svoju funkciu. Ak by sudca neprešiel, môže sa odvolať na Ústavný súd SR, ktorý bude rozhodovať v pléne všetkými sudcami,“ povedal minister s tým, že Súdna rada SR nemá určené, dokedy má uzavrieť preverovanie sudcov.
Prezident bude naďalej menovať troch členov Súdnej rady SR, aj keď sa pôvodne navrhovalo, aby o túto kompetenciu prišiel. „Vrátili sme sa k stavu, ktorý je v ústave dnes. Prezident bude menovať troch členov Súdnej rady SR, a voliť troch bude vláda a troch parlament. Sudcovia budú voliť deviatich členov Súdnej rady SR,“ uviedol Hrušovský. Funkčné obdobie súčasných členov sa neskončí účinnosťou novely, ale uplynutím ich funkčného obdobia.
Podľa ministra sudcovia vyjadrili spokojnosť s návrhom úpravy sudcovskej imunity, pretože sa našlo isté vyváženie, aby nemohlo dôjsť k zneužitiu trestného stíhania zákonného sudcu a tým spôsobom ho odstaviť od prípadu. „Vyvážilo sa to tým, že obvinenie môže vzniesť len prokurátor generálnej prokuratúry, nie akýkoľvek vyšetrovateľ. Prokurátor GP má dostatočne fundovanú právnu schopnosť posúdiť, či ide o účelové trestné oznámenie,“ povedal Borec. Sudcom sa zároveň pridáva funkčná imunita. To znamená, že do ústavy sa zavádza princíp ako u poslancov. „Nie je možné stíhať sudcu za jeho rozhodovaciu činnosť,“ uviedol Borec.
Návrh SDKÚ je krok späť, tvrdí Hrušovský
SDKÚ-DS dnes prišla s návrhom, aby sa preverovaniu podrobili aj prokurátori. „Návrh SDKÚ-DS je nesystémový, pretože prokurátori na rozdiel od sudcov nie sú ústavnými činiteľmi,“ povedal Hrušovský. Podľa ministra rozsah previerok, ktoré musia absolvovať prokurátori, je širší ako so navrhuje pri sudcoch. Prokurátori sú preverovaní zo zákona už dnes, musia absolvovať normálnu bezpečnostnú previerku. „Návrh SDKÚ-DS je krok späť,“ konštatoval minister s tým, že ak by bol tento návrh prijatý, prokurátori by nemuseli byť preverovaní celoplošne, ale len v zúženej miere ako sudcovia.
Na rokovaní sa odmietli zúčastniť zástupcovia Mosta-Híd a OĽaNO. Kritizovali, že podklady dostali na dnešné rokovanie neskoro. Prišli len zástupcovia Smeru-SD, KDH, SDKÚ-DS, ministerstva spravodlivosti a sudcov. „Ak je vôľa niečo urobiť, tak to urobím. Rokovania s KDH sme uzavreli len v stredu. Akonáhle návrhy boli pripravené, boli zaslané členom skupiny. Ak to niekto namieta, formu povyšuje nad obsah,“ povedal Borec.
Minister neporozumel, prečo predstavitelia Mosta-Híd, keď sa dozvedeli, že sa dospelo k reálnemu návrhu a zhode, povedali, že ide o frašku a neprišli na dnešné rokovanie. „Nepovažujem to za seriózny spôsob rokovania,“ dodal.
SDKÚ sa nepozdáva ani rozsah preverovaných skutočností
Na rokovanie však prišiel zástupca SDKÚ-DS Ľudovít Kaník. „Som rád, že sme dospeli k tomu, aby sa nemenilo kreovanie Súdnej rady SR a nemenili sa právomoci prezidenta, čo bola jedna z našich zásadných požiadaviek. To je pozitívny záver stretnutia,“ povedal novinárom.
Viacero vecí však podľa neho zostáva otvorených. Súdna rada by podľa SDKÚ-DS nemala mať konečné právomoci pri rozhodovaní o preverovaní sudcov, ktorí sú vo funkciách. SDKÚ-DS sa nepozdáva ani rozsah preverovaných skutočností. „Obávame sa, že to bude veľmi subjektívne. Treba ich výrazne spresniť. Napríklad požívanie alkoholických nápojov. Pri iných navrhujeme sprísnenie, ako napríklad spojenie s organizovaným zločinom,“ povedal Kaník, ktorému neprekáža, že podklady pre dnešné rokovanie dostal vo štvrtok večer.
Prezident mal podľa pôvodného návrhu novely ústavy prísť o právomoc navrhovať členov Súdnej rady SR. Zvýšiť sa mal aj počet členov súdnej rady volených a odvolávaných vládou a parlamentnom. Funkcia šéfa najvyššieho súdu a predsedu súdnej rady sa podľa návrhu oddelí. Návrh znižoval počet členov súdnej rady z terajších 18 na 16. Doteraz ôsmich členov rady volili sudcovia a po troch prezident, parlament a vláda. Ďalším členom súdnej rady bol jej predseda, automaticky sa ním stal šéf najvyššieho súdu. Po novom mali ôsmich členov rady voliť sudcovia a po štyroch parlament a vláda.
Predsedu súdnej rady bude voliť rada, pričom vyberie niekoho zo svojich členov. Funkcia šéfa najvyššieho súdu a predsedu súdnej rady sa tak oddelí. Predseda súdnej rady zároveň podľa novely bude môcť na ústavnom súde napadnúť zákony týkajúce sa výkonu súdnictva. Sudcovia prídu o trestnoprávnu imunitu, na súhlas s ich trestným stíhaním už nebude potrebný súhlas ústavného súdu. Súhlas ústavného súdu však bude naďalej potrebný na vzatie sudcu do väzby. Právna norma, ktorú poslanci v marci posunuli do druhého čítania, tiež definuje manželstvo ako jedinečný zväzok jedného muža a jednej ženy.