BANSKÁ BYSTRICA 8. mája (WEBNOVINY) – Predĺženie rýchlostnej cesty R1 z Banskej Bystrice do Ružomberka, ktoré sa podľa pôvodného zámeru Slovenskej správy ciest (SSC), predloženého na posúdenie vplyvov na životné prostredie, malo začať stavať tento rok a dokončiť v roku 2016, sa začne budovať najskôr v roku 2012. Pre agentúru SITA to uviedla vedúca organizačno-správneho oddelenia Iveta Fedorová s tým, že podľa ich prognóz sú termíny na začatie dvoch úsekov stavby v roku 2012, ale závisí to od priebehu ich prípravy. „Je pravdepodobné, že termíny začatia výstavby sa posunú,“ uviedla Fedorová.
Predĺženie rýchlostnej cesty R1 Trnava – Banská Bystrica o zhruba 50-kilometrový úsek z Banskej Bystrice do Ružomberka má byť súčasťou alternatívneho spojenia Bratislavy s Košicami, respektíve do dokončenia diaľnice D1 v úseku Žilina – Ružomberok, časťou jediného rýchlostného spojenia Bratislavy s Košicami a zároveň novým koridorom časti cesty s medzinárodnou dopravou E77 od hraníc s Maďarskom cez Šahy, Zvolen, Banskú Bystricu, Ružomberok a Tvrdošín po hranice s Poľskom. Tranzitnú dopravu má odkloniť z horského priechodu Donovaly do tunela popod Hiadeľské sedlo medzi Nízkymi Tatrami a Starohorskými vrchmi. Rozdelené je na štyri úseky, pričom prvý – obchvat Banskej Bystrice – sa už stavia od roku 2009 formou verejno-súkromného partnerstva (PPP) a má byť dokončený na budúci rok.
Ďalšími úsekmi sú Banská Bystrica – Slovenská Ľupča, Slovenská Ľupča – Korytnica a Korytnica – Ružomberok (napojenie na D1). Podľa zámeru, ktorý na posúdenie vplyvov na životné prostredie (EIA) predložila Slovenská správa ciest, a ktorý od ministerstva životného prostredia ešte na jeseň minulého roka získal súhlasné stanovisko, sa mala na úsekoch Slovenská Ľupča – Korytnica a Korytnica – Ružomberok začať výstavba v tomto roku a na úseku Banská Bystrica – Slovenská Ľupča v roku 2012. Celé predĺženie R1 z Banskej Bystrice do Ružomberka malo byť podľa zámeru hotové v októbri 2016. Aktuálny stav je však podľa Fedorovej taký, že úseky Banská Bystrica – Slovenská Ľupča (s predpokladanými stavebnými nákladmi 85,125 milióna eur) a Slovenská Ľupča – Korytnica (s predpokladanými stavebnými nákladmi 420,867 milióna eur) sa začnú najskôr v roku 2012, pričom nateraz sú obe stavby v štádiu územného konania. Úsek Korytnica – Ružomberok je zatiaľ v štádiu spracovanej technickej štúdie, predpokladaný termín začiatku výstavby SSC neuviedla. Navyše v úseku Slovenská Ľupča – Korytnica je územné konanie pozastavené, SSC musí najskôr vybaviť výnimku z územnej a druhovej ochrany a stanovenie vyššieho verejného záujmu.
Podľa ministra dopravy Jána Figeľa je začiatok výstavby R1 medzi Banskou Bystricou a Ružomberkom v súčasnosti skôr témou zdrojov a formy financovania. „Jedna z možností hovorí o akoby pokračovaní PPP formy, keďže aj obchvat Banskej Bystrice je súčasťou PPP balíka. Iná možnosť je nájsť kombináciu štátnych a európskych prostriedkov z blížiaceho sa rozpočtového obdobia, ktoré sa začína prvým januárom 2014. O tomto ešte dnes rozhodnutia neboli urobené,“ povedal pre agentúru SITA Figeľ s tým, že považuje tento úsek za dôležitý, hoci nie je alternatívou voči D1, ktorá zostáva prioritou.