Poslanci schválili novelu zákona proti byrokracii, obmedzí sa aj možnosť vzniku korupcie

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Byrokracia
Foto: ilustračné, www.gettyimages.com

Od začiatku budúceho sa opäť zníži počet dokumentov, ktoré budú musieť občania alebo podnikatelia osobne predkladať úradom v papierovej podobe. Poslanci totiž v sobotu definitívne schválili novelu zákona proti byrokracii. Štát týmto spôsobom pokračuje v znižovaní administratívnej záťaže fyzických a právnických osôb využívaním informačných systémov verejnej správy.

„Návrhom zákona sa rozširuje rozsah údajov evidovaných v informačných systémoch verejnej správy, ktoré už občania a podnikatelia nebudú musieť orgánom verejnej moci v jednotlivých konaniach ako aj pri bežnej úradnej komunikácii predkladať v listinnej podobe. Zároveň sa odbúravaním administratívnej záťaže a zjednodušovaním procesov obmedzuje možnosť vzniku korupcie,“ objasňuje rezort v dôvodovej správe k novele.

Novela vypustí desiatky výpisov a potvrdení

V poradí tretia vlna znižovania administratívnej záťaže vypúšťa povinnosť predkladať orgánom verejnej moci okolo 20 výpisov a potvrdení.

Novela ruší povinnosť predkladať orgánom verejnej moci kópiu rodného, sobášneho ako aj úmrtného listu či potvrdenie o neporušení zákazu nelegálneho zamestnávania. Podobne už nebude treba na úrady nosiť potvrdenie o pobyte, o pridelení IČO, ale ani výpis z centrálneho registra hospodárskych zvierat alebo potvrdenie o tom, že hospodársky subjekt nie je v reštrukturalizácii, v konkurze ani na neho nie je vyhlásený konkurz.

Rovnako už nebude nutné fyzicky odovzdávať výpis z registra poskytovateľov sociálnych služieb, z registra sociálnych podnikov a potvrdenie z evidencie uchádzačov o zamestnanie.

Zmeny sa dotknú aj výpisov z registrov

Zmeny sa dotknú aj vybraného okruhu právoplatných rozhodnutí súdov, ďalej výpisu z registra a zoznamu advokátov, či z centrálneho registra exekúcií. V papierovej podobe už nebude potrebné predkladať ani potvrdenie o poskytovaní pomoci v hmotnej núdzi, doklad preukazujúci ťažké zdravotné postihnutie a údaje vzťahujúce sa k narodeniu dieťaťa a úmrtiu obsiahnuté vo vybraných informačných systémoch a registroch rezortu zdravotníctva.

Obdobne to bude aj pri potvrdení o poberaní osobitného príspevku baníkom, potvrdení o poberaní dôchodkov starobného dôchodkového sporenia a údajoch potrebných na zápis do registra prijímateľov dvoch percent daní.

Schválenou novelou zákona sa okrem iného skompletizuje odstránenie všetkých potvrdení a výpisov ako príloh predkladaných záujemcami o zákazky v rámci procesu verejného obstarávania, respektíve vyžadovaných pri rôznych žiadostiach o financovania zo štátneho rozpočtu, eurofondov alebo pri žiadostiach o dotácie a granty.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať