Parkovacie miesta by mali byť povinnou súčasťou bytu

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Parkovisko
Foto: SITA/Dušan Hein

BRATISLAVA 21. februára (WBN/PR) – Problém s parkovaním v okolí veľkých obytných budov, aké v ostatnom čase pribúdajú predovšetkým vo veľkých miestach, nepomôže vyriešiť ani novembrová úprava normy STN 73 6110, ktorá by mala developerov prinútiť stavať o tretinu takzvaných povinných parkovacích miest viac. Tvrdí to poslankyňa miestneho zastupiteľstva v Bratislava Nové mesto Katarína Augustinič. Podľa nej je totiž hlavným problémom nie to, že by sa miest nestaval dostatok, ale tie sa často predávajú za cenu sedem až desaťtisíc eur za jedno parkovacie státie, čo si mnohí ľudia nemôžu dovoliť. „V bratislavskom Novom meste boli iba nedávno postavené dva obrie rezidenčné komplexy, ktoré na Slovensku patria medzi najväčšie a bývajú v nich tisíce ľudí. Ide o Koloseo a o Tri veže. V okolí oboch parkuje množstvo áut pričom povinné parkovacie miesta sú z veľkej časti voľné. Tieto projekty sú živým príkladom toho, že súčasné nastavenie pravidiel nefunguje a zmena technickej normy tento problém nevyrieši,“ myslí si Augustinič.

Od novembra 2011 platí, že ku každému novému jednoizbovému bytu musí byť postavené jedno parkovacie miesto, pri dvojizbovom je to 1,5 miesta a pre troj a viac izbovom byte sú to miesta dve.

Realitní investori na túto zmenu zareagovali upozornením, že môže viesť k zvýšeniu cien novostavieb. Inštitút urbánneho rozvoja, ktorý združuje stavebné firmy, developerov, ale aj architektov a projektantov tvrdí, že o miesta, ktoré sa takto postavia, nebude dostatočný záujem. Developeri budú preto nútení predávať byty spolu s parkovacím miestom, čo bude tlačiť ceny nehnuteľností nahor. V opačnom prípade im hrozí, že budú nepredajné a takýmto spôsobom sa umŕtvia peniaze investované do celého projektu.

Podľa Augustinič je však nutná práve takáto zmena, teda predávanie bytov aj spolu s parkovacími miestami, ktoré boli k nim zo zákona vybudované. „V opačnom prípade stráca budovanie povinných parkovacích miest zmysel a výsledkom sú upchaté cesty a chodníky v okolí rezidenčných budov. Neadekvátneho zvyšovania cien nehnuteľností sa neobávam, keďže ak by bolo prideľovanie parkovacích miest automatické, museli by sa mu prispôsobiť všetci developeri a trh by sa postaral o to, že by si za takéto miesto nemohli v cene bytu vypýtať to, čo si pýtajú dnes. Ich byty by totiž boli v situácii, keď priemerné ceny obytných nehnuteľností klesajú, nepredateľné,“ tvrdí Augustinič. Preto verí, že budúca vláda a parlament nájde odvahu tento roky sa prehlbujúci problém riešiť.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Katarína Augustinič