BRATISLAVA 3. júna (WBN/PR) – Čo pijú Slováci na raňajky? Ako matky dopĺňajú výživu členov svojej domácnosti o vitamíny? Čo očakávajú od obsahu džúsu v pohári alebo od pyré v praktickom balení? Na tieto a mnohé ďalšie otázky sme sa pýtali slovenských matiek v prieskume, ktorý je súčasťou kampane „Džúsy a pyré – vitamíny v SMART forme”, prieskumu, ktorý pripravil Millward Brown Institute*.
Slovenské matky si uvedomujú dôležitosť ovocia, zeleniny a džúsov v rámci denného jedálnička ich rodiny. Tvrdia, že ich deti jedia ovocie (48%) a pijú džúsy (13%) dva až trikrát denne. 43% matiek povedalo, že raz za deň dávajú svojim deťom zeleninu, a jedna z troch slovenských matiek (33%) vraví, že im dokonca podáva zeleninu až trikrát denne. Tieto výsledky tak ukazujú rastúcu úroveň znalosti potreby jesť aspoň päť porcií ovocia a zeleniny denne.
Ďalšou pozitívnou skutočnosťou je, že jedna z piatich slovenských matiek verí, že džúsy (18%) a pyré (25%) môžu nahradiť ovocie a zeleninu. Bohužiaľ, väčšina opýtaných si myslí, že džúsy obsahujú cukor (92%), sladidlá (93%) alebo konzervačné látky (90%). Rovnaký názor majú v otázke pyré, ktoré podľa nich obsahuje taktiež cukor (78%), sladidlá (75%) a konzervačné látky (75%). Slovenské ženy si tak neuvedomujú, že hotové džúsy sú prírodnými produktmi. Myslia si, že len čerstvo vylisovaná šťava je prírodná (93%). Navyše nevedia o tom, že džúsy a pyré obsahujú vitamíny. Keď im bola položená otázka ako dopĺňajú denné stravovanie v ich domácnosti vitamínmi, väčšina odpovedala, že čerstvým ovocím (76%). 46% opýtaných matiek dáva členom rodiny ovocné džúsy a iba 24% zeleninovo-ovocné pyré. Avšak džúsy a pyré sú úplne prírodné produkty, získané výlučne zo zdravej, zrelej, čerstvej alebo skladovanej zeleniny a ovocia. Ich produkcia sa riadi zákonmi EÚ a ich kvalita je garantovaná detailnými a reštriktívnymi zákonnými opatreniami.
„Výsledky prieskumu, ktorý sa konal v marci a apríli, jasne potvrdzujú dôležitosť kampane „Džúsy a pyré – vitamíny v SMART forme”. Prieskum dokazuje, že si stále neuvedomujeme, že hotové džúsy a pyré sú prírodné produkty v súlade s európskou legislatívou. Bohužiaľ, okolo týchto produktových kategórií vzniklo veľa mylných predstáv, ktoré nie sú pravdivé. Hlavným cieľom kampane je preto vzdelávať rodičov a deti o džúsoch a pyré, ktoré môžu byť dôležitou zložkou vyváženého stravovania bohatého na vitamíny a živiny,“ informuje Barbara Groele, generálna tajomníčka KUPS (Asociácie Národnej únie výrobcov džúsov).
Čo by presvedčilo slovenské matky, aby pravidelne podávali deťom výživné džúsy a pyré? Viac ako polovica opýtaných povedala, že by potrebovali uistenie, že džúsy sú prírodné (51%) a garanciu, že neobsahujú umelé prísady (48%). Podobne prieskum dopadol aj v prípade pyré, kedy by viac ako polovica opýtaných matiek bola rada uistená, že pyré neobsahuje cukor (38%), alebo, že ide o prírodný produkt (37%).
Viac informácií o kampani získate na www.dzusyapyre.eu.
Kampaň je z väčšej stránky financovaná fondmi z EÚ, Poľska, ako aj z prostriedkov Fondov propagácie ovocia a zeleniny, poskytnutých zo strany KUPS.
* prieskum uskutočnil inštitút Millward Brown Institute v marci a apríli roku 2015 na vzorke 300 žien.