BRATISLAVA 8. novembra (WEBNOVINY) – Znížiť a zjednotiť výšku správneho poplatku za prvý zápis držiteľa automobilu do evidencie vozidiel kategórie M1 s najmenej šiestimi miestami na sedenie a výkonom motora do 110 kW na sumu 33 eur, navrhujú poslanci Richard Vašečka (OĽaNO), Ivan Štefanec (SDKÚ-DS) a Pavol Zajac (KDH).
Dnes sa výška správneho poplatku za prvý zápis do evidencie vozidiel aj s vykonaním úprav v dokladoch pri automobiloch s výkonom motora do 110 kW pohybuje od 167 eur do 397 eur.
„Motorové vozidlá kategórie M1 so šesť a viac miestami na sedenie sú v mnohých prípadoch využívané viacčlennými rodinami s deťmi, ktoré tieto vozidlá potrebujú ako nevyhnutnú súčasť pre svoj plnohodnotný život. Početnejšie rodiny s deťmi sú neraz odkázané na kúpu takéhoto auta z dôvodu jeho používania ako jediného dostupného dopravného prostriedku, ktoré im zabezpečí prístup detí do školy a rodičov do zamestnania. Vyšší výkon motora u väčších vozidiel je zrejmý z dôvodu vyššieho počtu miest a hmotnosti vozidla, pričom tento predstavuje len bežné navýšenie pre bezpečné dynamické vlastnosti daného vozidla,“ argumentujú predkladatelia.
Vyšší výkon motora podľa opozičných poslancov v tejto triede automobilov nepredstavuje lepšie jazdné vlastnosti, vyššie pohodlie alebo luxus, ako by tomu mohlo byť u ostatných vozidiel kategórie M1. „Nie je preto dôvod, aby držitelia takýchto motorových vozidiel boli povinní platiť vyššie správne poplatky len z dôvodu, že využívajú auto, ktoré je pre nich často jediným pomocníkom, ako zabezpečiť základné potreby viacčlennej rodiny,“ vysvetľujú.
Podľa údajov ministerstva financií bolo v roku 2010 novoregistrovaných približne 7 749 vozidiel kategórie M1 do 110 kW s najmenej šiestimi miestami na sedenie. Na základe týchto údajov by dopad na štátny rozpočet mohol predstavovať maximálne sumu asi 2,8 milióna eur.
Zavedenie výnimky z platenia správnych poplatkov by tak pre každého jednotlivého držiteľa vybraného motorového vozidla predstavovalo ušetrenie sumy vo výške od 134 eur až po 364 eur v závislosti od výkonu motora. Ak by parlament návrh schválil, Vašečka, Štefanec a Zajac navrhujú jeho účinnosť od 1. apríla 2014.