BRATISLAVA 3. augusta (WEBNOVINY) – Billboardovou kampaňou odštartoval dvanásty ročník programu na zamedzenie dostupnosti tabakových výrobkov neplnoletým s názvom Na veku záleží. Cieľom kampane bude opäť informovať predajcov o ich právach voči kupujúcim, no zameraná je aj na širokú verejnosť.
Počas dvanásťročnej histórie sa do programu zapojilo približne 100-tisíc predajcov z radov obchodných sietí, hotelov, barov a reštaurácií, ktorí boli poučení o ich právach voči zákazníkom. Tento rok chcú organizátori programu vyškoliť ďalších 20-tisíc predajcov.
Predajcovia dostanú okrem iného aj tzv. komunikačné desatoro, ktoré poskytuje návod, čo si majú všímať, ako najdôslednejšie dodržiavať zákon pri predaji tabakových výrobkov a ako sa majú správať v krízových situáciách, ktoré sa môžu vyskytnúť pri predaji tabakových výrobkov neplnoletým. Budú napríklad poučení, že kupujúceho môžu vyzvať, aby im ukázal doklad totožnosti, čím si overia jeho vek. Pri odmietnutí preukázania sa dokladom zákazníkovi nie sú povinní tabakový výrobok predať.
Predajcovia môžu projekt podporiť nálepkou Zodpovedný predajca. Tá často neplnoletých odrádza od pokusov nakúpiť tabakové výrobky, čo sa osvedčilo už aj vlani. „Nie je nám svätý len zisk, ale chceme, aby sa ľudia až po osemnástom roku života rozhodli, či si cigarety chcú kúpiť,“ uviedol na utorňajšej tlačovej konferencii v Bratislave prezident Zväzu obchodu a cestovného ruchu Slovenskej republiky (ZOCR SR) Pavol Konštiak. „Nesmieme poľaviť v týchto aktivitách. Musíme mládeži hovoriť, že fajčenie nie je in,“ povedal minister zdravotníctva SR Ivan Uhliarik. Ten chce pokračovať v aktivitách z posledných rokov a bojovať nielen proti fajčeniu mladistvých, ktoré bolo podľa hlavného hygienika SR Ivana Rovného na Slovensku v posledných rokoch stále na vzostupe. Uhliarik plánuje tiež rozšíriť ochranu nefajčiarov, pričom spomenul napríklad zákaz fajčenia v nákupných centrách.
SITA