Výpadok v dovoze najmä železnej rudy z Ukrajiny na Slovensko s následným tranzitom do Česka, Rakúska a Maďarska dosiahol takmer 1,5 milióna ton.
Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a. s., pocítila v roku 2018 vplyv situácie na Ukrajine na objeme prepráv tovarov. To spolu s veľkým množstvom výluk na ukrajinskej infraštruktúre, s nedostatkom technologických kapacít (rušňov) a s internými problémami pre nespokojnosť prevádzkových zamestnancov počas uplynulého roka spôsobovalo výpadok objemov v dovoze najmä železnej rudy na Slovensko s následným tranzitom do Česka, Rakúska a Maďarska. Celkový dopad tohto výpadku podľa štátneho vlakového dopravcu dosiahol takmer 1,5 mil. ton.
Alternatívne trasy prepráv
„Spomínaný sklz sa nám podarilo čiastočne eliminovať, a to predovšetkým zabezpečením prepráv tovarov alternatívnymi trasami, prípadne z iných zdrojov. Ide najmä o prístavy na pobreží Baltského, Jadranského a Čierneho mora, či tranzit cez Bielorusko,“ informoval agentúru SITA predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK CARGO Martin Vozár.
Spoločnosť zabezpečila prepravu tovarov z poľských prístavov nielen na Slovensko, zároveň takmer zdvojnásobila vozbu na zahraničných úsekoch. „Táto bola zabezpečovaná prostredníctvom našej dcérskej spoločnosti, pričom celkový objem tovaru presiahol hranicu 1 mil. ton takmer výlučne s využitím rušňov a vozňov ZSSK CARGO,“ uviedol Vozár.
Možnosti zvyšovať produktivitu a efektivitu
Šéf ZSSK CARGO pripomenul, že začiatok roka 2018 sa vyznačoval pokračujúcim dopytom po prepravách tovarov hlavne v oblasti sypkých substrátov vstupujúcich do výroby ocele v závodoch na Slovensku, v Čechách, Maďarsku a Rakúsku. Zároveň bol tento dopyt podporovaný pokračujúcim prísunom tovarov z Ukrajiny.
„V roku 2018 sme tiež intenzívne pracovali na identifikácii príležitostí zvyšovania produktivity a efektivity v oblasti využívania technických alebo ľudských kapacít. V oblasti energetiky sa nám po dlhej dobe podarilo dosiahnuť nákup trakčnej elektrickej energie v cenových pásmach, čo nám umožňuje efektívnejšie riadenie prepráv a zároveň nižšie vstupné náklady za trakčnú elektrinu,“ priblížil Vozár. V energetike podľa neho tiež úspešne dokončili modernizáciu zdroja a rozvodov tepla v Rušňovom depe vo Zvolene, vďaka čomu náklady spoločnosti na nakupované teplo klesnú o viac ako polovicu.
Nové viacsystémové lokomotívy
Nový kontrolingový systém, ktorý v podstatne širšom rozsahu využíva informácie zbierané IT nástrojmi, podľa Vozára poskytuje dáta potrebné na zabezpečenie rýchlejšieho plnenia požiadaviek zákazníkov, spravodlivejšie hodnotenie zamestnancov či presnejšie vyhodnocovania rentability obchodných prípadov.
„Prvýkrát po 35 rokov sme uviedli do prevádzky nové viacsystémové lokomotívy, ktoré budú schopné prevádzky v deviatich krajinách nášho širšieho regiónu a zabezpečia výrazne efektívnejšiu a kvalitnejšiu prepravu tovarov na dlhšie vzdialenosti,“ dodal Vozár.