Slovenské železnice môžu úsporami získať desiatky miliónov, problémom sú podľa analytikov starnutie pracovníkov aj veľa vedúcich

Útvar hodnoty za peniaze (ÚHP) rezortu financií na žiadosť ŽSR vypracoval podrobnú analýzu.
Vlak, železnice, ŽSR

Spoločnosť Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) čelí viacerým výzvam, ktoré ohrozujú ich finančnú stabilitu a dlhodobú prevádzkovú udržateľnosť. Okrem rastúcich osobných nákladov a nedostatku kľúčových zamestnancov čelia aj zastaranej organizačnej štruktúre a nízkej produktivite práce. Útvar hodnoty za peniaze (ÚHP)rezortu financií preto na žiadosť ŽSR vypracoval podrobnú analýzu, ktorá identifikovala viaceré oblasti na zefektívnenie činnosti a využitia zamestnancov.

Úsporný potenciál až 33 miliónov eur ročne

Analýza ÚHP pokrývala 85 % zamestnancov ŽSR, vrátane vedúcich pracovníkov, väčšiny administratívy a zamestnancov oblastných riaditeľstiev. Kľúčovým odporúčaním je zosúladenie počtu pracovníkov s reálnym objemom práce a zvýšenie efektívnosti cez zmenu organizačnej štruktúry, zlučovanie malých oddelení, zjednotenie výkonnostných štandardov a racionalizáciu riadenia.

Celkový ročný úsporný potenciál dosahuje 33 miliónov eur. Z týchto prostriedkov by mohli byť financované napríklad vyššie mzdy pre nedostatkové pozície. Zníženie nadčasov a efektívnejšie obsadzovanie zmien môžu priniesť okamžitú úsporu približne 10,4 milióna eur. ÚHP upozorňuje, že na niektorých staniciach sú dnes zamestnanci prítomní aj v časoch, keď cez ne nepremávajú žiadne vlaky.

Návrh ráta so štandardizáciou obsadzovania pracovísk a znížením nadmerného nasadzovania zamestnancov, najmä výpravcov, dozorcov výhybiek a posunovačov. V týchto profesiách možno uvoľniť desiatky pracovníkov bez negatívneho vplyvu na rozsah služieb.

Redukcia počtu vedúcich a administratívy

V oblasti riadenia odporúča ÚHP redukciu počtu vedúcich a administratívnych zamestnancov o približne 400 ľudí. Tento proces má byť realizovaný najmä prirodzenými odchodmi do dôchodku a presunmi na iné pozície. Napríklad na generálnom riaditeľstve sa navrhuje zrušenie niektorých oddelení, reorganizácia odborov a prerozdelenie kompetencií s cieľom odstrániť duplicity.

V sekcii správy majetku sa navrhuje zrušenie medziúrovní riadenia a zlúčenie regionálnych pracovísk. V oblastných riaditeľstvách, ktoré zamestnávajú 81 % pracovníkov ŽSR a generujú 97 % nadčasov, je potenciál úspor najväčší, a to až 30 miliónov eur ročne.

Zefektívnenie prevádzky sa má dosiahnuť aj spájaním malých železničných staníc a traťových obvodov. Znížením ich počtu a optimalizáciou veľkosti tímov je možné uvoľniť ďalšie stovky pracovníkov. Pri strediskách miestnej správy a údržby infraštruktúry sa navrhuje zvýšenie produktivity na priemer celej siete a reorganizácia vedúcich pozícií.

Starnutie pracovnej sily

Závažným problémom pre ŽSR je starnutie pracovnej sily. Priemerný vek zamestnancov dosahuje 47 rokov, čo je o päť rokov viac než národný priemer. Do roku 2030 dosiahne dôchodkový vek približne 2 200 zamestnancov, teda 17 % súčasného stavu.

Napriek tomu sa ŽSR už dnes potýkajú s nedostatkom výpravcov či technických profesií, najmä na juhozápadnom Slovensku. Tento trend vedie k častejšiemu pracovnému preťaženiu a rastúcim nákladom na nadčasy. Osobné náklady tvoria až 55 % celkových výdavkov ŽSR. V rokoch 2014 až 2024 vzrástli o 160 miliónov eur, čo predstavuje nárast o 75 %. Priemerná mzda v ŽSR narástla o 90 %, čo je viac ako v súkromnom sektore.

Vzhľadom na stagnujúce tržby od dopravcov to znamená stále vyšší tlak na štátnu dotáciu, ktorá už dnes dosahuje takmer pol miliardy eur ročne. Valorizácia miezd o každé jedno percento predstavuje ďalších niekoľko miliónov eur, ktoré musí štát pokryť alebo ŽSR vykompenzovať redukciou nákladov.

Porovnanie s okolitými krajinami

Porovnanie s okolitými krajinami ukazuje, že ŽSR majú v prepočte na objem dopravy a dĺžku trate až o 74 % viac zamestnancov než české železnice, o 103 % viac než poľské a o 33 % viac než maďarské. Dôvodom je dlhodobé podinvestovanie do automatizácie a neefektívne rozmiestnenie personálu.

Z dlhodobého hľadiska sú preto nevyhnutné investície do modernizácie železničnej infraštruktúry, predovšetkým do diaľkového riadenia dopravy. ÚHP identifikoval investičný potenciál 1,5 miliardy eur, ktorý by mohol nahradiť až 1 642 zamestnancov a priniesť ročné úspory vo výške 50 miliónov eur. Automatizácia riadenia a mechanizácia údržby sú kľúčovými predpokladmi pre trvalo udržateľné fungovanie štátneho správcu železničnej infraštruktúry.

Zefektívnenie prevádzky a personálu tak ŽSR nevyhnutne potrebujú. V opačnom prípade hrozí zvyšujúca sa finančná záťaž štátu, ďalší pokles efektivity a obmedzenie rozsahu poskytovaných služieb. ÚHP v analýze zdôrazňuje, že navrhované opatrenia je možné realizovať bez zásadného sociálneho dopadu, najmä vďaka prirodzenej generačnej výmene a vnútorným presunom.

Firmy a inštitúcie: MF Ministerstvo financií SRÚtvar hodnoty za peniaze (ÚHP)Železnice Slovenskej republiky (ŽSR)

Ďalšie k téme