Spoločnosť Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) čelí viacerým výzvam, ktoré ohrozujú ich finančnú stabilitu a dlhodobú prevádzkovú udržateľnosť. Okrem rastúcich osobných nákladov a nedostatku kľúčových zamestnancov čelia aj zastaranej organizačnej štruktúre a nízkej produktivite práce. Útvar hodnoty za peniaze (ÚHP)rezortu financií preto na žiadosť ŽSR vypracoval podrobnú analýzu, ktorá identifikovala viaceré oblasti na zefektívnenie činnosti a využitia zamestnancov.
Úsporný potenciál až 33 miliónov eur ročne
Analýza ÚHP pokrývala 85 % zamestnancov ŽSR, vrátane vedúcich pracovníkov, väčšiny administratívy a zamestnancov oblastných riaditeľstiev. Kľúčovým odporúčaním je zosúladenie počtu pracovníkov s reálnym objemom práce a zvýšenie efektívnosti cez zmenu organizačnej štruktúry, zlučovanie malých oddelení, zjednotenie výkonnostných štandardov a racionalizáciu riadenia.

Martin bude mať novú železničnú zastávku za dva milióny eur, stavebné práce sa začnú čoskoro
Celkový ročný úsporný potenciál dosahuje 33 miliónov eur. Z týchto prostriedkov by mohli byť financované napríklad vyššie mzdy pre nedostatkové pozície. Zníženie nadčasov a efektívnejšie obsadzovanie zmien môžu priniesť okamžitú úsporu približne 10,4 milióna eur. ÚHP upozorňuje, že na niektorých staniciach sú dnes zamestnanci prítomní aj v časoch, keď cez ne nepremávajú žiadne vlaky.
Návrh ráta so štandardizáciou obsadzovania pracovísk a znížením nadmerného nasadzovania zamestnancov, najmä výpravcov, dozorcov výhybiek a posunovačov. V týchto profesiách možno uvoľniť desiatky pracovníkov bez negatívneho vplyvu na rozsah služieb.
Redukcia počtu vedúcich a administratívy
V oblasti riadenia odporúča ÚHP redukciu počtu vedúcich a administratívnych zamestnancov o približne 400 ľudí. Tento proces má byť realizovaný najmä prirodzenými odchodmi do dôchodku a presunmi na iné pozície. Napríklad na generálnom riaditeľstve sa navrhuje zrušenie niektorých oddelení, reorganizácia odborov a prerozdelenie kompetencií s cieľom odstrániť duplicity.

Železničiari sa dočkajú vyšších platov. Od júla im stúpnu tarifné mzdy a pribudne aj mimoriadna prémia
V sekcii správy majetku sa navrhuje zrušenie medziúrovní riadenia a zlúčenie regionálnych pracovísk. V oblastných riaditeľstvách, ktoré zamestnávajú 81 % pracovníkov ŽSR a generujú 97 % nadčasov, je potenciál úspor najväčší, a to až 30 miliónov eur ročne.

Slovenské železnice získali takmer 130 miliónov eur na modernizáciu tratí, podporené budú dva významné projekty - VIDEO
Zefektívnenie prevádzky sa má dosiahnuť aj spájaním malých železničných staníc a traťových obvodov. Znížením ich počtu a optimalizáciou veľkosti tímov je možné uvoľniť ďalšie stovky pracovníkov. Pri strediskách miestnej správy a údržby infraštruktúry sa navrhuje zvýšenie produktivity na priemer celej siete a reorganizácia vedúcich pozícií.
Starnutie pracovnej sily
Závažným problémom pre ŽSR je starnutie pracovnej sily. Priemerný vek zamestnancov dosahuje 47 rokov, čo je o päť rokov viac než národný priemer. Do roku 2030 dosiahne dôchodkový vek približne 2 200 zamestnancov, teda 17 % súčasného stavu.

Pri Leviciach prebieha modernizácia železničnej trate, práce za 40 miliónov pokračujú podľa plánu - FOTO
Napriek tomu sa ŽSR už dnes potýkajú s nedostatkom výpravcov či technických profesií, najmä na juhozápadnom Slovensku. Tento trend vedie k častejšiemu pracovnému preťaženiu a rastúcim nákladom na nadčasy. Osobné náklady tvoria až 55 % celkových výdavkov ŽSR. V rokoch 2014 až 2024 vzrástli o 160 miliónov eur, čo predstavuje nárast o 75 %. Priemerná mzda v ŽSR narástla o 90 %, čo je viac ako v súkromnom sektore.
Vzhľadom na stagnujúce tržby od dopravcov to znamená stále vyšší tlak na štátnu dotáciu, ktorá už dnes dosahuje takmer pol miliardy eur ročne. Valorizácia miezd o každé jedno percento predstavuje ďalších niekoľko miliónov eur, ktoré musí štát pokryť alebo ŽSR vykompenzovať redukciou nákladov.
Porovnanie s okolitými krajinami
Porovnanie s okolitými krajinami ukazuje, že ŽSR majú v prepočte na objem dopravy a dĺžku trate až o 74 % viac zamestnancov než české železnice, o 103 % viac než poľské a o 33 % viac než maďarské. Dôvodom je dlhodobé podinvestovanie do automatizácie a neefektívne rozmiestnenie personálu.
Z dlhodobého hľadiska sú preto nevyhnutné investície do modernizácie železničnej infraštruktúry, predovšetkým do diaľkového riadenia dopravy. ÚHP identifikoval investičný potenciál 1,5 miliardy eur, ktorý by mohol nahradiť až 1 642 zamestnancov a priniesť ročné úspory vo výške 50 miliónov eur. Automatizácia riadenia a mechanizácia údržby sú kľúčovými predpokladmi pre trvalo udržateľné fungovanie štátneho správcu železničnej infraštruktúry.
Zefektívnenie prevádzky a personálu tak ŽSR nevyhnutne potrebujú. V opačnom prípade hrozí zvyšujúca sa finančná záťaž štátu, ďalší pokles efektivity a obmedzenie rozsahu poskytovaných služieb. ÚHP v analýze zdôrazňuje, že navrhované opatrenia je možné realizovať bez zásadného sociálneho dopadu, najmä vďaka prirodzenej generačnej výmene a vnútorným presunom.