Umožňuje to novela zákona o výbere mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií, ktorú v stredu schválila vláda. Novela by mala nadobudnúť účinnosť 1. júla 2019.
Návrh novely zákona o výbere mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií, ktorý v stredu schválila vláda, umožňuje zníženie pokút. Pôjde o sankcie udelené v rozkaznom konaní za delikty neúhrady mýta a nesprávneho nastavenia počtu náprav v palubnej jednotke motorových vozidiel nad 3,5 tony s následkom nedoplatku mýta.
Novelu s navrhovanou účinnosťou 1. júla 2019 predložil minister dopravy a výstavby Arpád Érsek.
Za neuhradenie mýta bude pokuta 1050 eur
Zníži sa výška pokuty uloženej v správnom konaní (aj v rozkaznom konaní) za správny delikt neúhrady mýta z 1 500 na 1 050 eur.
Dôvodom je určenie rovnakej výšky pokuty uloženej v rozkaznom konaní (v prípade úhrady dvoch tretín z jej výšky do pätnástich dní od doručenia rozkazu by to bola suma 700 eur, pokuta by sa považovala za uhradenú v plnej výške), ako je maximálna výška pokuty uložená v blokovom konaní (700 eur).
Výška pokuty za správny delikt nesprávneho zadania počtu náprav do palubnej jednotky, ak tým vznikne nedoplatok mýta, sa zníži zo 480 na 180 eur.
V prípade úhrady dvoch tretín z výšky pokuty do pätnástich dní od doručenia rozkazu by to bolo 120 eur.
„Cieľom je zamedziť tomu, aby v rozkaznom konaní bola za skutkovo rovnaký delikt vyberaná vyššia pokuta ako je výška pokuty v blokovom konaní uložená policajtom,“ zdôvodnilo zníženie pokút ministerstvo dopravy a výstavby v dôvodovej správe k novele zákona.
Zmeny pre elektromobily
Novela zároveň reaguje na potrebu úpravy elektromobilov v oblasti výberu mýta. Tieto vozidlá budú zaradené do najekologickejšej (najnižšej) mýtnej sadzby.
„Vzhľadom na to, že vozidlá s výlučne elektrickým pohonom nemajú emisnú triedu, navrhuje sa zaradiť túto skupinu vozidiel do najekologickejšej mýtnej sadzby. Aj vtedy, ak došlo k nedoplatku mýta, pretože podľa súčasného znenia zákona tieto vozidlá patria do mýtnej sadzby s najmenej ekologickou emisnou triedou (EURO 0 – II),“ uviedol rezort dopravy.
Platiť to bude aj vtedy, ak v dokladoch vozidla absentuje emisná trieda.
Sadzby mýta sa už nebudú upravovať každoročne podľa inflácie
Novela vypúšťa povinnosť upravovať sadzby mýta každoročne o harmonizovaný index spotrebiteľských cien v medziročnom porovnaní k septembru predchádzajúceho kalendárneho roka, ktorý zverejňuje Štatistický úrad SR.
„Legislatívne upravovať každoročne sadzby mýta sa javí ako neprimerané. Predovšetkým z toho dôvodu, že ide o nepatrné zvýšenie/zníženie jednotlivých sadzieb o stotiny eurocentov. Náklady na implementáciu zmien prevyšujú výnosy z výberu mýta aj v prípadoch, ak dochádza k zvýšeniu sadzieb,“ vysvetlilo ministerstvo dopravy.
Mýtne sadzby môžu byť v budúcnosti valorizované, avšak len v prípade, ak to bude ekonomicky opodstatnené.
Na úseku výberu úhrady diaľničnej známky budú zrušené všetky ustanovenia súvisiace s papierovou nálepkou. V správnom konaní sa vypúšťa možnosť nahlásenia údajov o vodičovi, ktorý v čase porušenia povinnosti viedol vozidlo.