Ľudia by mali pocítiť zlepšenie v železničnej osobnej doprave ešte v tomto volebnom období. Očakáva to štátny tajomník ministerstva financií Marcel Klimek (OĽaNO) v súvislosti s memorandom medzi rezortmi dopravy a financií, ktoré by malo zefektívniť prevádzku vlakov objednávaných a financovaných štátom vo verejnom záujme.
„Chceme, aby čo najvyššia kvalita a najvyššia pridaná hodnota išla k ľuďom, aby nechodili prázdne vlaky tam, kde nie sú potrebné, ale aby sa zvýšila, napríklad, frekvencia tam, kde je vysoký dopyt, alebo kde sú preplnené,“ povedal Klimek na stretnutí s médiami.
Za dôležitú považuje optimalizáciu plánu dopravnej obslužnosti, teda vlakového grafikonu, ale aj investície do skvalitňovania vlakov a celej siete.
Efektívne využitie
O objeme finančných zdrojov na železničnú dopravu podľa štátneho tajomníka rezortu financií rozhodnú vláda a parlament v zákone o štátnom rozpočte, ale tieto zdroje by mali byť čo najefektívnejšie využívané cez zmluvu o dopravných službách.
„Je potrebné urobiť poriadok v prvých rokoch, to znamená nastaviť mechanizmy, ako sú hodnota za peniaze, optimalizácia zmluvy o výkone služieb vo verejnom záujme,“ uviedol Klimek.
Kľúčové dofinancovanie
Riaditeľ Útvaru hodnoty za peniaze (ÚHP) Štefan Kišš považuje za kľúčové dofinancovanie železničnej dopravy. Podľa neho je potrebné analyzovať efektívnosť a optimalizovať výdavky tak, aby peniaze železniciam boli udržateľné a prispeli k ich modernizácii.
Vlaky by aj podľa neho mali jazdiť tam, kde ich ľudia potrebujú, a menej alebo vôbec, kde nie sú potrebné. Za najväčší doterajší problém označil zlé plánovanie.
„Jedným z dôsledkov bolo, že náklady železníc rástli výrazne vyššie ako ceny, ekonomika,“ uviedol šéf analytikov na ministerstve financií. Pre to, aby ľudia vlakmi viac cestovali, je podľa Kišša dôležité, aby jazdili pravidelne, spoľahlivo, nemeškali.
Bezplatná doprava
„Súčasťou debaty sú, samozrejme, príjmy železníc. Jednou z možností je cestovné. Z našich skúseností z iných krajín všetci vidíme, že vlaky sú relatívne drahšia záležitosť ako na Slovensku,“ poznamenal k možnej úprave cestovného vo vlakoch riaditeľ ÚHP.
V prípade bezplatnej vlakovej dopravy pre žiakov, študentov a dôchodcov si netrúfol povedať, či by mala byť prehodnotená, resp. zachovaná v súčasnom rozsahu.
„Bezplatná doprava je nástroj sociálnej politiky. Debata je pre mňa o tom, ktoré sú lepšie a horšie nástroje sociálnej politiky, je medzi nimi aj bezplatná doprava,“ dodal Kišš. Kľúčové je podľa neho investovať tam, kde je to najviac potrebné, a neinvestovať tam, kde výdavky nebudú najefektívnejšie.
„To je aj hlavnou pointou celej reformy rozpočtovania, ktorú sme predstavili v našom analytickom dokumente a je aj v programovom vyhlásení vlády,“ dodal Kišš.