Zhoršovanie stavu mostov na Slovensku sa zrýchľuje, plánovaný projekt ministerstva však nevyrieši všetky problémy

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Most nad cestou R1 v Kremničke
Búracie práce na moste nad cestou R1 v Kremničke idú podľa plánu. Foto: www.facebook.com
Tento článok pre vás načítala AI.

Ministerstvo dopravy od minulého roka pripravuje ucelený PPP projekt opráv mostov na cestách 1. triedy, teda v správe Slovenskej správy ciest. V prípade úspešného uzatvorenia koncesnej zmluvy je predpoklad začiatku realizácie opráv v roku 2026.

Ešte dovtedy je však podľa Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska (ZSPS) nevyhnutné niektoré mosty, predovšetkým tie v havarijnom stave, opraviť, pretože v opačnom prípade sa tohto roka vôbec nemusia „dožiť“, a teda bude potrebné ich úplne zbúrať a postaviť nanovo. Plánovaný projekt podľa prezidenta ZSPS Pavla Kováčika nevyrieši všetky problémy Slovenska.

Nevyužité kapacity

Mostov bez identifikovaného správcu, cyklickej údržby či priebežných prevádzkových opráv sa pripravovaný projekt nebude týkať. Veľký priestor pre zefektívnenie vytvára digitalizácia a nové diagnostické a simulačné metódy ako aj technológie opráv, predovšetkým v počiatočných štádiách porúch,“ vysvetľuje prezident ZSPS.

Zhoršovanie stavu mostov na Slovensku sa v posledných rokoch zrýchľuje. Na druhej strane už niekoľko rokov klesajú výkony v stavebníctve. V kombinácii s nevyužitými kapacitami v dopravnom stavebníctve sú tak slovenskí projektanti a stavbári nútení hľadať prácu za hranicami.

Nárast investičného dlhu

Len za prvých sedem mesiacov tohto roka dosiahol celkový export stavebných prác zo Slovenska rekordných 20 %. Zatiaľ čo slovenskí stavbári týmto vytvárajú multiplikačný efekt a pridanú hodnotu namiesto Slovenska v zahraničí, predovšetkým v Česku, na Slovensku narastá investičný dlh, ktorý v dopravnej infraštruktúre podľa nedávno publikovaných údajov už presiahol 15 miliárd eur.

Slovensko ako priemyselná a tranzitná krajina nevyhnutne potrebuje funkčnú a modernú cestnú aj železničnú infraštruktúru, v opačnom prípade budeme aj naďalej čoraz viac ohrozovať konkurencieschopnosť našej krajiny,“ uzatvára Kováčik.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Pavol Kováčik
Firmy a inštitúcie MDV Ministerstvo dopravy a výstavby SRSSC Slovenská správa ciestZSPS Zväz stavebných podnikateľov Slovenska