Zamestnancov Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia (ZSSK Cargo) čaká zvýšenie platov. Od júla tohto roku si každý z nich prilepší o 150 eur. Priemerná mzda v spoločnosti je síce 1 200 eur, nízkopríjmové profesie však zarábajú okolo 700 až 800 eur mesačne.
Najmä v bratislavskom kraji tak má firma problém prilákať nových zamestnancov, preto sa s odborármi dohodli na skokovom náraste platov.
Historicky najvyšší nárast platov
„Nízkopríjmové skupiny, ktoré zarábajú 700-800 eur mesačne, to majú dnes pri stúpajúcich cenách veľmi ťažké, aby pokryli svoje životné náklady. Uvedomujeme si, že platy musíme zvýšiť, spravili sme to aj v roku 2022, ale nestačilo to. S odborármi sme sa zhodli, že od júla 2023 zvýšime plat o 150 eur pre každého zamestnanca. Je to historicky najvyšší nárast, aký firma kedy urobila, ide o 10 miliónov ročne v nákladoch,“ povedal generálny riaditeľ ZSSK Cargo Roman Gono.
ZSSK Cargo podpísala kolektívnu zmluvu na dva roky, zamestnancom sľúbila vyššie platy o viac ako 100 eur
Ako doplnil, spoločnosť sa nevyhne zvyšovaniu cien. Bez ich úpravy by sa totiž v roku 2023 prepadla do straty. Môže za to najmä cena elektriny. Kým v roku 2022 za ňu zaplatili asi 30 mil. eur, teraz očakávajú nárast zhruba o 20 mil. eur.
Zastropovanie cien elektriny im nepomôže
„Štátom ohlásené zastropovanie nám vôbec nepomôže. Cena sa zastropuje na 199 € za kilowathodinu a všetko, čo je nad túto sumu, sa bude kompenzovať do 80 %, ale zároveň je povedané, že kompenzácia bude maximálne do výšky 100-tisíc eur na mesiac. Pri mesačných nákladoch na elektrinu 3 mil. eur je to absolútne zanedbateľné,“ uzavrel Gono.
Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a. s. je jednou z dvoch novozaložených nástupníckych spoločností, ktoré vznikli 1. januára 2005 rozdelením pôvodného operátora v osobnej a nákladnej železničnej doprave, Železničnej spoločnosti, a.s. Svojou činnosťou nadväzuje viac ako 180-ročnú históriu železníc na Slovensku. Jej zakladateľom a stopercentným akcionárom je Slovenská republika, v mene ktorej koná Ministerstvo dopravy SR.