Minuloročný zisk štátneho nákladného železničného dopravcu v objeme 123 tis. eur bol medziročne vyšší o 59,7 %. Inštitút pre dopravu a hospodárstvo tvrdí, že ZSSK Cargo zlepšila svoje hospodárenie len vďaka predaju časti majetku a účtovnému preceňovaniu časti majetku, ktorý v spoločnosti zostal.
Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a. s. (ZSSK Cargo) dosiahla v minulom roku mierny zisk 123 tis. eur, pričom plánovala pozitívny výsledok 27 tis. eur. Dosiahnutý zisk znamenal medziročne nárast o 59,7 %, resp. o 46 tis. eur. Štátny nákladný vlakový prepravca hospodáril s kladným výsledkom druhý rok za sebou.
Vyplýva to z informácie Ministerstva dopravy a výstavby SR o plnení opatrení realizácie procesu ekonomickej konsolidácie a ďalšieho rozvoja ZSSK Cargo k 31. decembru 2016, ktorú vláda vzala v stredu na vedomie.
Štátny prepravca chce udržať zisk aj v tomto roku
ZSSK Cargo v roku 2015 vykázala zisk 77 tis. eur, hoci očakávala stratu 5,82 mil. eur, v roku 2014 hospodárila so stratou 5,49 mil. eur napriek plánovanému negatívnemu výsledku 9,4 mil. eur. Spoločnosť na základe Podnikateľského plánu na rok 2017 chce kladné hospodárenie naďalej udržať.
„Zároveň boli dosiahnuté ďalšie priaznivé efekty – zastavenie a zníženie celkového zadlženia spoločnosti, stabilizácia rozhodujúcich prepravných výkonov, zvýšenie vlastných obchodných aktivít v zahraničí, ako aj prispôsobenie prevádzkových a prekládkových kapacít prepravným a dopravným výkonom,“ informoval rezort dopravy.
IDH: Zásadný problém je neustály pokles prepravy tovarov
Inštitút pre dopravu a hospodárstvo (IDH) tvrdí, že ZSSK Cargo po „skrytej privatizácii“ za druhej vlády Roberta Fica zlepšila svoje hospodárenie len vďaka predaju časti majetku, teda nákladných vozňov, a účtovnému preceňovaniu zvyšnej časti majetku.
„Množstvo prepravovaného tovaru neustále klesá, a to hlavne z dôvodu konfliktu medzi Ukrajinou a Ruskom, pre ktorý prestali prúdiť niektoré tovary cez naše územie. Celá takzvaná transformácia síce zabezpečila vrátenie nenávratného finančného príspevku štátu, ale len za cenu predaja vagónov,“ uviedol predseda správnej rady IDH Ondrej Matej pre agentúru SITA. Zásadný problém podľa neho ostal, a to neustály pokles prepravy tovarov a veľká prezamestnanosť v tejto štátnej spoločnosti.
Dlh Carga za štyri roky klesol zo 447 mil. eur na 116 mil. eur
ZSSK Cargo v roku 2015 predala 12 342 vozňov svojej dcérskej spoločnosti Cargo Wagon, a. s. za 216,6 mil. eur a spätne si prenajala 8 216 vozňov na osem rokov s opciou na ďalších osem rokov. Za predaj podielu 66 % v dcére spoločnosti AAE Wagon, a. s. získala navyše 7 mil. eur.
Štátny prepravca použil tieto peniaze na ďalšie znižovanie svojho celkového dlhu. Ten sa znížil zo 447 mil. eur koncom roku 2012 na 116 mil. eur v závere vlaňajška. Predstavuje to takmer štvornásobný pokles.
Strategický plán Carga do roku 2022 má byť hotový v tomto roku
Štátny dopravca v súčasnosti pripravuje návrh Strategického plánu do roku 2022. Bude zameraný na rozvoj spoločnosti v strednodobom horizonte, s komplexným previazaním plánovaných výkonov s jej kapacitami a zdrojmi na ich obnovu, aby bola schopná poskytovať kvalitné služby, bola konkurencieschopná na medzinárodnom železničnom prepravnom trhu a prinášala hodnotu akcionárovi.
Strategický plán má byť v tomto roku predložený na schválenie ministerstvu dopravy a výstavby.
Štát by podľa inštitútu v tejto oblasti nemal podnikať
Inštitút pre dopravu a hospodárstvo presadzuje návrh, že štát by nemal vôbec podnikať v tejto oblasti, tak ako nepodniká v nákladnej automobilovej, lodnej ani leteckej doprave. „Riešením by bolo zo súčasného Carga vyňať len nevyhnutný majetok potrebný na zabezpečenie mobilizácie, plnenie strategických úloh štátu pri prevoze ťažkej vojenskej techniky cez naše územie, prevoze jadrového paliva a jadrového odpadu, prevoze ťažkej mostovej techniky pri živelných pohromách,“ myslí si Ondrej.
Takúto malú spoločnosť by podľa neho bolo treba dať zo zákona na úroveň napríklad Štátnych hmotných rezerv ako čistú štátnu spoločnosť v zmysle zákona o strategických podnikoch a zvyšok Carga predať formou predaja akcií na medzinárodných burzách.