Štátny správca železničnej infraštruktúry rieši nedostatok odborných prevádzkových pracovníkov už niekoľko rokov a súvisí s odchodom silných ročníkov do dôchodku, ale aj s mnohoročným výpadkom vo výchove a vzdelávaní na stredných školách.
BRATISLAVA 13. februára (SITA) – Železniciam Slovenskej republiky (ŽSR), jednému z troch najväčších zamestnávateľov na Slovensku, aktuálne chýba 218 zamestnancov do prevádzkových profesií. Ako štátny správca železničnej infraštruktúry v utorok informoval, nedostatok odborných prevádzkových pracovníkov rieši už niekoľko rokov a súvisí s odchodom silných ročníkov do dôchodku, ale aj s mnohoročným výpadkom vo výchove a vzdelávaní na stredných školách.
Snaha obnoviť bývalé silné postavenie a dobré meno železnice
„Získanie perspektívnych mladých ľudí na dôležité prevádzkové profesie, ktorým ŽSR poskytnú stabilnú prácu v odbore, je posledné dva roky naša priorita. Musíme sa snažiť obnoviť niekdajšie silné postavenie a dobré meno železnice,“ uviedol generálny riaditeľ ŽSR Martin Erdössy. „To ide ruka v ruke aj s pracovnými podmienkami a mzdovým ohodnotením. Jeho systémovú zmenu sme naštartovali v tomto roku, zároveň sme zrealizovali aj optimalizáciu administratívy a tých procesov, ktoré boli zdvojené,“ dodal Erdössy.
Najväčší výpadok v profesiách je na západnom a strednom Slovensku
Najčastejšie zastúpenými typovými pozíciami v ŽSR sú výpravca, návestný majster, majster železničných traťových strojov, zámočník koľajových konštrukcií, elektromontér pevných trakčných a silnoprúdových zariadení, rušňovodič – traťový strojník, rušňovidič – elektromontér, posunovač, signalista, dozorca výhybiek a traťový robotník.
Správca železničnej infraštruktúry v týchto profesiách pociťuje aktuálne aj najväčší výpadok, najmä na západnom a strednom Slovensku. Všetky aktuálne ponuky na voľné pracovné miesta sú uvedené na portáli ŽSR v časti kariéra.
Vlani prijali 763 zamestnancov, odišlo 912 pracovníkov
ŽSR vlani prijali do pracovného pomeru 763 zamestnancov, z toho na prevádzkové pozície 715. V rámci uvedeného počtu prijali aj 46 absolventov do špeciálneho absolventského programu. „V uplynulom roku skončilo pracovný pomer na ŽSR 912 zamestnancov. Z uvedeného počtu 307 zamestnancov odišlo do dôchodku (169 na starobný dôchodok, 115 na predčasný dôchodok a 23 na invalidný dôchodok) a 101 zamestnancov skončilo pracovný pomer z organizačných dôvodov prevažne z administratívy,“ priblížila hovorkyňa ŽSR Martina Pavliková.
Priemerná mzda dosiahla 962 eur, v tomto roku by mala presiahnuť tisíc eur
Priemerná mzda zamestnancov ŽSR v minulom roku dosiahla 962,43 eur a v tomto roku je predpokladaná vo výške 1 019 eur. Počet zamestnancov spoločnosti sa koncom vlaňajška pohyboval okolo štrnásťtisíc.
V duálnom vzdelávaní je šesťdesiat žiakov piatich odborných škôl
Pre podporu zamestnanosti sa ŽSR aktívne podieľajú na projekte duálneho vzdelávania aj štipendijného programu na stredných aj vysokých školách. „ŽSR v roku 2017 dostali 102 žiadostí o prihlásenie sa do systému duálneho vzdelávania. Po následnom posúdení žiadostí bolo vydaných 70 potvrdení zamestnávateľa o vstupe do duálu, ktoré je podmienené úspešným absolvovaním zdravotnej prehliadky a psychologického rozhovoru,“ uviedla Pavliková.
Touto selekciou podľa nej prešlo tridsať uchádzačov, s ktorými ŽSR uzatvorili učebnú zmluvu. „V súčasnej dobe študuje v systéme duálneho vzdelávania na ŽSR šesťdesiat žiakov v piatich partnerských stredných odborných školách v rámci Slovenska,“ dodala hovorkyňa.
Železnice Slovenskej republiky vznikli 1. januára 1993 a v Obchodnom registri SR sú zapísané od 31. decembra 1993 ako nástupca štátneho podniku. Na základe transformácie a reštrukturalizácie sa od 1. januára 2002 od ŽSR oddelila osobná a nákladná doprava. Spoločnosť má základné imanie 800,17 mil. eur, prevádzkuje 3 580 kilometrov tratí, ako aj stanice a zastávky.