Štátny správca železničnej infraštruktúry vynaloží na rekonštrukciu deviatich železničných priecestí 5,66 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty. Sedem z týchto priecestí zrekonštruuje spoločnosť Kumat za 4,59 mil. eur a dve Betamont za 1,07 mil. eur bez DPH.
BRATISLAVA 25. júla (SITA) – Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) začínajú s rekonštrukciou deviatich železničných priecestí. Vynaložia na to 5,66 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (6,79 mil. eur vrátane dane) na základe zmlúv uzavretých 10. júla.
„ŽSR 19. júla odovzdali staveniská zhotoviteľom, ktorí si ich následne prevzali a začínajú s prípravnými prácami. Práce na jednotlivých priecestiach potrvajú päť až osem mesiacov,“ informovala v utorok hovorkyňa ŽSR Martina Pavliková.
Z deviatich uvedených železničných priecestí bude rekonštruovať sedem spoločnosť Kumat, spol. s r. o., Bratislava spolu za 4,59 mil. eur a dve Betamont, s. r. o., Zvolen za 1,07 mil. eur bez DPH. Vyplýva to z výsledkov verejných obstarávaní na základe výziev na predloženie ponúk.
Projekt na zvýšenie stupňa zabezpečenia sa týka 23 priecestí
Celková predpokladaná cena týchto deviatich tendrov predstavovala 5,88 mil. eur, ponuku v jednotlivých obstarávaniach predložili dvaja, resp. traja uchádzači.
Bezpečnosť na železničných priecestiach je dlhodobo jednou z priorít štátneho správcu železničnej infraštruktúry. Ten v spolupráci s Ministerstvom dopravy a výstavby SR pripravil projekt zvýšenia stupňa zabezpečenia na 23 železničných priecestiach na Slovensku. „Pri deviatich sa už podarilo pripraviť všetky legislatívne kroky tak, že ŽSR začínajú v týchto dňoch s ich rekonštrukciou,“ uviedla Pavliková.
Rekonštrukcia priecestí zahŕňa množstvo prác a stavebných úprav – je potrebné vytvoriť prípojky nízkeho napätia, vykonať sanáciu koľajového zvršku, vybudovať priecestné zabezpečovacie zariadenia.
Po rekonštrukcii má výrazne vzrásť bezpečnosť na železničných priecestiach
„Vybudovaním priecestného zabezpečovacieho zariadenia (PZZ) s automatickou činnosťou sa ušetria obsluhujúci zamestnanci a zvýši sa stupeň zabezpečenia priecestí. Zároveň sa odstránia, alebo eliminujú nevyhovujúce parametre priecestí,“ priblížila Pavliková.
Súčasťou rekonštrukcie priecestného zabezpečovacieho zariadenia na uvedených priecestiach je aj rekonštrukcia priecestnej konštrukcie a úprava priľahlých cestných komunikácií. Po ukončení celkovej rekonštrukcie priecestného zabezpečovacieho zariadenia na uvedených priecestiach sa tak výrazne zvýši kvalita, komfort a bezpečnosť na železničných priecestiach.
Pre práce bude aj dočasne obmedzená vlaková doprava
Rekonštrukcia deviatich železničných priecestí bude v Hnúšti, v Hačave na traťovom úseku Jesenské – Tisovec, pričom v katastrálnom území Hnúšte a Hačavy na traťovom úseku Jesenské – Brezno sa zároveň vybuduje nové priecestné zabezpečovacie zariadenie a súčasne sa nahradí nefunkčné zariadenie novým.
V obci Cestice na úseku Barca – Rožňava sa zriadi zabezpečovací priechod pre peších, ďalšie práce budú v Nacinej Vsi na úseku Michaľany – Medzilaborce, v Novej Vieske na úseku Bratislava – Štúrovo, v Opatovej, mestskej časti Lučenca, na úseku Utekáč – Lučenec a v Červenici pri Sabinove na medzistaničnom úseku Sabinov – Lipany traťového úseku Kysak – Plaveč.
„Z dôvodu rekonštrukčných prác bude v uvedených traťových úsekoch aj dočasne obmedzená vlaková doprava, ktorá na niektorých rekonštruovaných priecestiach bude nahradená autobusovou dopravou.ŽSR preto prosia cestujúcich o trpezlivosť a pochopenie v súvislosti s možnými obmedzeniami v železničnej doprave a zároveň apelujú na zvýšenú pozornosť pri sledovaní vývesiek a hlásení staničného rozhlasu v železničných staniciach,“ poznamenala Pavliková.
Vyzývajú vodičov na priecestiach rešpektovať signalizáciu a závory
ŽSR napriek týmto zmenám a zvýšeniu stupňa zabezpečenia priecestí apelujú na vodičov, aby dôsledne rešpektovali výstražnú zvukovú a svetelnú signalizáciu a závory. „V prípade, že je dávaná výstraha, žiadny z účastníkov cestnej premávky nesmie vstupovať na železničné priecestie. Pri strete cesty a železnice má vždy prednosť železnica,“ dodala Pavliková.
ŽSR okrem toho uzavreli zmluvy aj na rekonštrukciu priecestí v Koniarovciach a Komjaticiach na úseku Šurany – Veľké Bielice, ako aj na úseku Snina – Stakčín a v Markušovciach na trati Košice – Žilina spolu za 2,51 mil. eur bez DPH.
Tri z týchto zákaziek získal Betamont v hodnote 1,81 mil. eur a jednu Kumat za 701 tis. eur bez DPH (na vybudovanie nového priecestného zabezpečovacieho zariadenia medzi Sninou a Stakčínom.