V prvej etape plánujú obstarať formou operatívneho lízingu 507 automobilov, z toho 244 úžitkových a 263 osobných. Predpokladanú hodnotu mesačných splátok na štyri roky určili v objeme 14,2 mil. eur.
BRATISLAVA – Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) pripravujú postupnú komplexnú obnovu svojho vozidlového parku. V prvej etape plánujú obstarať formou operatívneho lízingu 507 automobilov, z toho 244 úžitkových a 263 osobných. Predpokladanú hodnotu mesačných splátok na štyri roky určili v objeme 14,2 mil. eur, pričom verejná súťaž by mala byť vyhlásená v najbližšom období. Z plánovaného celkového počtu vozidiel má ísť podľa spoločnosti do prevádzky, na výkonné pracoviská 481 áut, čiže takmer 95 %.
ŽSR: Operatívny lízing je najvýhodnejší spôsob obnovy
Nové autá od lízingovej spoločnosti budú po súťaži dodávané postupne počas celého roka na jednotlivé oblastné riaditeľstvá ŽSR na celom Slovensku. Po štyroch rokoch sa autá lízingovej spoločnosti vrátia. Štátny správca železničnej infraštruktúry tvrdí, že ekonomická efektívnosť na základe posúdenia hodnoty za peniaze v období štyroch rokov pri diskontnej sadzbe 4 % preukázala operatívny lízing ako najvýhodnejší spôsob obnovy osobných motorových vozidiel. Podnik nemá vlastné zdroje na investičný nákup motorových vozidiel.
Z takmer tisíc vozidiel chcú okamžite vyradiť štvrtinu
Generálny riaditeľ ŽSR Martin Erdössy označil stav súčasných motorových vozidiel za katastrofálny, keďže ich obnovu v spoločnosti neriešili viac ako desať rokov. „Začali sme sa tomu venovať v polovici minulého roku. Prišli sme na to, že jednorazová obmena nie je možná, takže sme sa snažili stanoviť si priority. V prvom rade potrebujeme cestné vozidlá, hlavne úžitkové a osobné,“ povedal Erdössy s tým, že z takmer tisíc vozidiel chcú vyradiť okamžite 236.
„Keď sme sa rozhodovali, akým spôsobom to robiť, kalkulovali sme nákup z vlastných peňazí, ktoré nemáme, nákup z úveru, na štandardný lízing. Tieto dva spôsoby sú problematické z dôvodu, že sme súčasťou verejnej správy a pri štandardnom lízingu alebo úvere sa zvyšuje zadlženosť verejnej správy,“ uviedol Erdössy. „Jednoznačne ekonomicky najvýhodnejšie nám vyšiel operatívny lízing bez odkupu,“ dodal.
Opravy a údržba áut vlani stáli takmer sedem miliónov eur
ŽSR ku koncu roka 2017 vlastnili 998 cestných vozidiel, z toho 388 osobných a 610 úžitkových (152 nákladných, 271 špeciálnych, 114 prípojných a 73 motocyklov). Obnova vozidiel je podľa podniku nevyhnutná pre ich zastaranosť, vysokú poruchovosť, nespoľahlivosť a vysokú nákladovosť. Vlani dosiahli náklady na opravy a údržbu vozidiel 6,9 mil. eur. Pri nefungujúcich či nespoľahlivých autách pritom klesá efektivita práce zamestnancov o 15 %.
Zamestnanci často využívajú na služobné účely vlastné vozidlá
Spomedzi úžitkových vozidiel je najstaršie z roku 1956, na jedno auto je najazdených najviac vyše 525 tisíc kilometrov. Najstaršie osobné auto je z roku 1987, na jedno auto je najväčší počet najazdených kilometrov vyše 654 tisíc, priemerne takmer 243,5 tisíca kilometra. „ŽSR majú taký nedostatok osobných áut, že zamestnanci často využívajú na služobné účely súkromné vozidlá na vlastné náklady,“ priblížila hovorkyňa ŽSR Martina Pavliková.
„Stav osobných áut je v neudržateľnom stave. V roku 2017 prišlo k ohrozeniu zdravia a životov zamestnancov pri výkone práce – samovznietenie vozidla, znefunkčnenie bŕzd počas jazdy, prehrdzavenie nápravy, problémy s motorom, svetlami, prevodovkou,“ upozornila Pavliková.
Pripravujú obstaranie aj ďalších skupín vozidiel
ŽSR v nasledujúcich etapách obnovy chystajú obstaranie ďalších skupín vozidiel. V tomto roku by chceli vyhlásiť verejné obstarávanie na dve diagnostické vozidlá za 30 mil. eur. Zároveň analyzujú potrebu aj najvhodnejší spôsob financovania v prípade obstarania dvojcestných áut a špeciálnych pojazdných dielní, ako aj koľajových vozidiel.