Štátny správca železničnej infraštruktúry plánuje investíciu spolufinancovať s využitím peňazí Európskej únie cez Nástroj na prepájanie Európy.
BRATISLAVA 10. júla (SITA) – Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) predpokladajú vynaložiť na kontrolný systém ochrany železničnej infraštruktúry predbežne 50 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (60 mil. eur vrátane dane). Pripravovanú investíciu chcú spolufinancovať s využitím peňazí Európskej únie cez Nástroj na prepájanie Európy (CEF).
Tender na návrh, vybudovanie, testovanie, uvedenie do prevádzky a následnú prevádzku uvedeného kontrolného systému plánuje štátny správca železničnej infraštruktúry vyhlásiť koncom novembra tohto roka. Vyplýva to z predbežného oznámenia zverejneného v pondelok vo Vestníku verejného obstarávania.
Stacionárna on-line kontrola, spracovanie údajov a správa incidentov
„Kontrolný systém musí porovnávať deklarované parametre prepravy uložené v Prevádzkovom informačnom systéme ŽSR s údajmi nameranými kontrolnými bodmi. K identifikácii nesúladu musia byť pripravené kontrolné procesy zabezpečujúce dôkaznú dokumentáciu v identifikovaných prípadoch,“ oznámili železničiari.
Zabezpečiť efektívne fungovanie kontrolných procesov v rámci budovaného systému majú podľa ŽSR stacionárna on-line kontrola cez kontrolné body, manuálne spracovanie, resp. kontrola údajov a správa incidentov realizované pracovníkmi back-office kontroly s využitím kontrolného systému. Detailné požiadavky budú v súťažných podkladoch k tendru.
Zvýšenie bezpečnosti železničnej prepravy
Zákazka bude zameraná na zavedenie komplexného procesu kontroly prevádzkových parametrov hnacích dopravných vozidiel, koľajových vozidiel a vlakových súprav v určených bodoch, na monitorovanie prepravy a zavedenie procesov preukázateľného určenia incidentov porušovania predpisov a pohybu hnacích vozidiel na celej trati ŽSR a poskytovanie informácií o ich polohe, ako aj na integráciu zariadení na komunikáciu s kontrolnými bodmi využitím zabezpečených štandardných rozhraní GSM / GSM-R.
Zámerom kontrolného systému bude tiež zvýšenie bezpečnosti železničnej prepravy kontrolovaním poškodzovania infraštruktúry a on-line režimom riešenia kritických incidentov, zníženie možnosti poškodzovania železničných tratí a ich infraštruktúry, vrátane nákladov na údržbu.
Výnosy správcu infraštruktúry sa môžu zvýšiť
Očakáva sa aj zvýšenie výnosov majiteľa infraštruktúry z vyčíslenia opotrebovávania železničnej infraštruktúry, z nesprávne zadaných údajov k preprave, pokút za nedodržanie predpisov ŽSR a legislatívy, premietnutím do ceny prepravy.
Systém má zároveň umožniť generovanie dôkazov a dokumentovanie zistených nedostatkov, výpočet pokút, nedoplatkov, ako aj vnútroštátnu a cezhraničnú výmenu informácií a poskytovanie elektronických služieb.
Železnice Slovenskej republiky vznikli 1. januára 1993 a v Obchodnom registri SR sú zapísané od 31. decembra 1993 ako nástupca štátneho podniku. Na základe transformácie a reštrukturalizácie sa od 1. januára 2002 od ŽSR oddelila osobná a nákladná doprava. Podnik má základné imanie 800,17 mil. eur.