Príprava plánovanej modernizácie železničnej trate medzi Vydrníkom a Markušovcami pokračuje. Predpokladaný začiatok procesu verejného obstarania na výber zhotoviteľa stavby je štvrtý kvartál tohto roka. Uviedla to pre agentúru SITA hovorkyňa Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) Vladimíra Bahýlová.
V súčasnosti pripravujú projektovú dokumentáciu pre realizáciu stavby, projektant zároveň spracováva dokumentáciu pre výber zhotoviteľa. Úsek Vydrník – Markušovce, ktorý vedie cez Spišskú Novú Ves, má 22 kilometrov, je súčasťou železničnej trate Žilina – Košice.
Bežia aj ďalšie procesy
Popri príprave potrebnej dokumentácie podľa hovorkyne aj paralelne bežia procesy, ktoré majú zabezpečiť inžiniersku činnosť za účelom vydania stavebného povolenia a majetkovoprávneho vysporiadania.
Viac miesta na ešte pohodlnejšie cestovanie, železnice navyšujú kapacitu vlakov na trase Košice – Mukačevo
„V závislosti od ukončenia týchto činností budeme vedieť predpoklad začatia stavby,“ skonštatovala.
V prípade modernizácie úseku železničiari ešte v marci oznámili, že je potrebné opustiť teleso existujúcej trate najviac na 60 percent dĺžky.
Zvýšiť chcú traťovú rýchlosť
„Najvyššia traťová rýchlosť dosahuje na veľmi krátkych úsekoch 120 kilometrov za hodinu, väčšinou 90 – 110 kilometrov za hodinu, a na niektorých úsekoch nie je vyššia ako 70 kilometrov za hodinu. Modernizáciou je nevyhnutné zvýšiť najvyššiu traťovú rýchlosť na 160 kilometrov za hodinu v dlhých súvislých úsekoch,“ uviedli.
Meškanie vlakov na Slovensku sa výrazne znížilo, napriek úspechu sa v letnom období môže situácia meniť
Zároveň sa počíta s vybudovaním nového trakčného vedenia, nového zabezpečovacieho a oznamovacieho zariadenia a súvisiacich prevádzkových zariadení, ktoré budú spĺňať vysoké technické nároky.
Počas modernizácie tohto úseku vzniknú aj nové zastávky Teplička a Spišská Nová Ves-Madaras, pribudnú nový železničný tunel Kalmanka a výhybňa Spišské Tomášovce.
Vybudujú aj protihlukové steny
Existujúce železničné priecestie a križovanie s cestou nahradia mimoúrovňové križovatky Spišská Nová Ves-západ a Smižany s dvoma železničnými mostami, ako aj podchod pre chodcov a cyklistov. Okrem toho nechajú ŽSR vybudovať aj protihlukové steny.
Plánované práce v úseku medzi Vydrníkom a Markušovcami predstavujú druhú časť projektu modernizácie železničnej infraštruktúry s názvom „Modernizácia železničnej trate Žilina – Košice, úsek trate Poprad Tatry (mimo) – Krompachy“.
Prvou je obnova v časti medzi stanicami Poprad-Tatry a Vydrník, ktorá je v úvodnej fáze. Modernizácia tohto 14-kilometrového podtatranského železničného úseku za takmer 369 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH) bude financovaná zo zdrojov Európskej únie a zo štátneho rozpočtu