Vláda bude mať podľa návrhu jej programového vyhlásenia záujem prioritizovať železničnú dopravu. Ako pre agentúru SITA uviedol riaditeľ Inštitútu hospodárskej politiky (IHP) František Palko, je to krok správnym smerom a v súlade aj s dopravnou politikou Európskej únie.
Viaže sa len na nákladnú dopravu
Preto je podľa neho potrebné sa zamerať hlavne na tie úseky železničnej prepravnej cesty, ktorá zapadá do európskych koridorov siete TEN-T.
„Prioritizácia železničnej dopravy sa však viaže v tomto dokumente viac-menej na železničnú nákladnú dopravu, pričom v osobnej doprave by sme tiež mali preferovať tento druh dopravy aj z ekologického hľadiska,“ upozornil Palko.
Vo vládnom programe mu chýba jasný cieľ vybudovať tzv. dopravnú autoritu, ktorá zmapuje a vytýči dopravné spojenia vo verejnej osobnej doprave na Slovensku tak, aby ľudia necestovali tým istým smerom alternatívne aj autobusovou a železničnou dopravou.
Matovičova vláda sľubuje lepšie železnice a cesty, zároveň chce odpolitizovať riadenie štátnych podnikov
„Jej vybudovanie pomôže k efektívnosti z hľadiska optimalizácie počtu prepravovaných osôb a môže tiež pozitívne vplývať na ekológiu pri nahradení železničného spojenia na úkor autobusového,“ tvrdí expert.
Zlúčenie štátnych firiem nie je nové
Program vlády sa zaoberá aj otázkou financovania investícií v doprave, pričom má veľké ambície vo využití zdrojov mimo štátneho rozpočtu.
„Som veľmi zdržanlivý, pretože rozhodujúce slovo tu bude mať Eurostat a tiež pozícia Ministerstva financií SR,“ poznamenal Palko. Idea zlúčenia Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s. (NDS) a Slovenskej správy ciest (SSC) podľa neho nie je nová a ráta s ňou aj programové vyhlásenie vlády.
Slováci nemajú o dovolenku v Chorvátsku veľký záujem, Čechov potešila nová linka
„Chcem zdôrazniť, že by išlo o zlúčenie dvoch štátnych firiem s rôznym právnym režimom. NDS je akciová spoločnosť, zatiaľ čo Slovenská správa ciest je príspevkovou organizáciou,“ priblížil ekonóm.
„Obe spoločnosti majú odlišný systém spravovania, preto zlúčiť ich bude veľmi obtiažne a nie som presvedčený, či v tomto období, keď je ešte veľmi veľa práce na budovaní cestnej infraštruktúry, to nezaťaží proces na úkor samotnej výstavby ciest a diaľnic, respektíve ich rekonštrukcie,“ myslí si Palko.
Náznak vízie bratislavského letiska
V oblasti leteckej dopravy mu vo vládnom programe chýba vízia pri riešení budúcnosti regionálnych letísk, na ktoré štát vynakladá finančné zdroje.
„V programovom vyhlásení vlády je iba náznak vízie v prípade bratislavského letiska vstupom zahraničného strategického investora,“ podotkol Palko.
Ako pozitívnu vníma snahu viac elektronizovať a digitalizovať odvetvie dopravy, čo samozrejme vyvolá dopyt po kvalitných dátach z hľadiska priepustnosti dopravy a využiteľnosti jednotlivých dopravných úsekov, či už cestnej alebo železničnej dopravy.
Marosz sa k odchodu z rezortu dopravy radšej nevyjadruje, prechádza na úrad vlády
„Je tiež pozitívne, že programové vyhlásenie vlády zvýrazňuje intermodalitu dopravy a integrovanú dopravu, čo je správnou cestou pre optimalizáciu dopravnej politiky. Súvisí to aj s budovaním inteligentných miest, tzv. smart cities,“ uviedol expert.
„V oblasti vodnej dopravy mi chýba prepojenosť na využitie vodných tokov pre rozvoj cestovného ruchu na Slovensku, najmä využitie Dunaja v súlade s Dunajskou stratégiou, čo je tiež politika EÚ,“ dodal pre agentúru SITA riaditeľ Inštitútu hospodárskej politiky František Palko.