Záujemcovia o zriadenie novej stacionárnej stanice technickej kontroly (STK) nad rámec existujúcej siete, môžu žiadať o povolenie podľa zmenených podmienok od 31. decembra 2021. V posledný deň minulého roka nadobudla účinnosť hlavná časť novely zákona o prevádzke vozidiel v cestnej premávke. Nové stanice technickej kontroly podľa Ministerstvo dopravy a výstavby SR (MDV) na základe stavu v závere vlaňajška môžu vzniknúť predbežne v okresoch Bytča, Gelnica a Medzilaborce.
Obmedzený počet povolení
Ministerstvo dopravy odporúča využiť elektronické podanie návrhu na udelenie povolenia na zriadenie stacionárnej STK do jeho elektronickej schránky.
„Ak bude podaných viacero podaní, ako je možný počet vydaných povolení na zriadenie stacionárnej stanice technickej kontroly nad rámec existujúcej siete, v takomto prípade bude rozhodujúci čas prijatia (doručenia) návrhu (žiadosti). Návrhy sa budú posudzovať podľa poradia, v akom boli doručené,“ informoval rezort dopravy na svojom portáli v časti o technických službách a kontrolách vozidiel.
Nálepky z STK na čelnom skle áut viac nebudú, Sulíkovo ministerstvo to považovalo za zbytočnosť
Správny poplatok
Zriadenie stanice technickej kontroly môže ministerstvo dopravy povoliť, ak navrhovateľ, resp. žiadateľ splní podmienky a uhradí správny poplatok za podanie návrhu vo výške 9-tisíc eur. Odporúča ho zakúpiť na pošte ako e-Kolok a k podaniu priložiť oskenovaný QR kód vydaný na pošte.
V prípade, že rezort povolenie na zriadenie „estekačky“ neudelí, alebo návrh zamietne, správny poplatok nevráti. Správny poplatok vzrástol trojnásobne z dôvodu rôznych špekulatívnych konaní niektorých žiadateľov o vydanie povolenia na zriadenie stanice technickej kontroly nad rámec aktuálnej siete.
Na Slovensku stále platí predĺženie platnosti STK aj po zrušení núdzového stavu, treba si dať pozor pri ceste do zahraničia
Limitovaný počet STK staníc
Z návrhu musí byť zrejmé, na základe akého dôvodu sa podáva. Jednou z podmienok na zriadenie stacionárnej stanice technickej kontroly je ich dostatočná minimálna konkurencia. V každom okrese musia byť minimálne dve stanice a v okresoch s krajským mestom štyri. Výnimku majú dve najväčšie mestá, v Bratislave môže byť dvadsať a v Košiciach osem staníc technickej kontroly.
Ďalšou podmienkou je, že počet evidovaných vozidiel v danom okrese vytvára predpoklady na vyťaženie viac ako 25 percent kapacity inej kontrolnej linky STK. A tiež to, že spádová oblasť okresu pokrýva aj susedné okresy a regionálne podmienky dopravnej infraštruktúry vyžadujú zriadenie stanice nad rámec súčasnej siete.