Osobnú dopravu na Slovensku využilo v prvom štvrťroku 2024 viac ľudí nielen medziročne, ale už aj oproti rovnakému obdobiu roka 2019. Platí to celkovo aj v cestnej doprave spolu, vrátane mestskej hromadnej dopravy (MHD), s výnimkou ostatnej cestnej dopravy.
Na železniciach tiež pribúdajú cestujúci, no úroveň spred pandémie ešte nedosiahli. Počet pasažierov v osobnej doprave za prvé tri mesiace tohto roka medziročne vzrástol o viac ako 5 % takmer na 179 miliónov, čo je podľa Štatistického úradu SR o 1 % viac v porovnaní s úvodným štvrťrokom spred piatich rokov.
Návrat k bežnému spôsobu cestovania
„To naznačuje, že ľudia sa už plne vrátili k bežnému spôsobu cestovania,“ uviedol pre agentúru SITA analytik 365.bank Tomáš Boháček. Pozitívom je podľa neho využívanie MHD, ktorá v prvom štvrťroku zaznamenala medziročný nárast počtu cestujúcich o 9 %. S takmer 117 miliónmi prepravených osôb o viac ako pätinu prekonala aj začiatok roka 2019.
„Súvisí to s rastúcim trendom podpory udržateľnej dopravy a snahou o znižovanie emisií CO2, ale aj modernizáciou mestskej infraštruktúry a vozových parkov, čo viac motivuje ľudí preferovať časovú úsporu a logistický komfort verejnej dopravy,“ poznamenal Tomáš Boháček. Očakáva, že budovanie nových radiál bude záujem o tento spôsob dopravy v budúcnosti zvyšovať.
Mesto Rimavská Sobota hľadá prevádzkovateľa autobusovej dopravy na ďalších desať rokov
Makroekonomický analytik Slovenskej sporiteľne Marián Kočiš pre SITA poukázal na to, že rast osobnej dopravy potiahla cestná doprava, ktorá má 90-percentný podiel na všetkých prepravených osobách.
„Vlaková doprava v porovnaní s predpandemickým obdobím ešte ostala v útlme, hoci medziročne rástla o 1 %,“ zareagoval. V nasledujúcich kvartáloch predpokladá pokračovanie medziročného rastu počtu prepravených osôb.
Vyššia mobilita v oblasti prepravy
„Domácnosti sa postupne dostávajú do komfortnejšej situácie, čo sa prejaví vo zvýšenom objeme spotreby tovarov a služieb. Možno teda očakávať vyššiu mobilitu v oblasti osobnej prepravy,“ poznamenal Marián Kočiš.
Cestná doprava v úvode roka pritiahla spolu cez 161 miliónov cestujúcich, skoro o 6 % viac ako pred rokom. V porovnaní s prvým štvrťrokom 2019 to bolo viac takmer o 3 %. Naopak, ostatná cestná doprava s vyše 44 miliónmi osôb medziročne klesla o necelé 2 % a za rovnakým obdobím pred pandémiou zastávala o 27 %.
Košický a Prešovský kraj zavedú od augusta v autobusovej doprave zmeny, pravidelné cestovanie má byť výhodnejšie
„Mierne zvýšenie počtu prepravených osôb dosiahla aj železničná doprava, za prvý štvrťrok ju využilo 17,3 milióna ľudí, čo bolo medziročne viac o 1 %,“ priblížila hovorkyňa štatistikov Jana Morháčová. Do úrovne v úvode roka 2019 chýbalo ešte 2,5 milióna cestujúcich, alebo bezmála 13 %. Využívanie železničnej dopravy na Slovensku podľa analytika nedosahuje ani európsky priemer zastúpenia vo verejnej doprave.
„Napriek oficiálnym štatistikám o celkovo nízkom priemere meškania vlakov je situácia v praxi odlišná. Dlhodobo poddimenzovaná železničná infraštruktúra, nedostatok kvalifikovanej pracovnej sily sú hlavnými dôvodmi preferencie iného spôsobu dopravy,“ vysvetlil Tomáš Boháček. Situácia je podľa neho najkritickejšia najmä na západnom Slovensku, kde by záujem aj bol, no často sú odriekané vlaky.
Otvorenie tratí pre súkromných dopravcov
„Čiastočným riešením bude otvorenie tratí pre súkromných dopravcov, avšak samotná infraštruktúra vo vlastníctve štátu si vyžaduje investície, na ktoré bolo už včera neskoro,“ myslí si analytik. Vyzdvihol napríklad trvajúcu modernizáciu železničného uzla a tratí v Žiline a okolí, ako aj plánované vládne návrhy na rozšírenie spádových a záujmových oblastí strategických investícií.
Výkony v osobnej doprave v prvom štvrťroku, ktoré zohľadňujú aj dĺžku ciest, dosiahli 2,3 miliardy osobokilometrov a oproti vlaňajšku boli vyššie o 7 %.
„Vyššie výkony v cestnej doprave podporil najmä rast v ostatnej cestnej doprave o 11,5 %, ktorá zahŕňa cestovanie autobusmi alebo inými dopravnými prostriedkami,“ dodala Jana Morháčová. Popri úbytku cestujúcich v tejto časti cestnej dopravy v úvode roka výkony vzrástli zhruba na 923 miliónov osobokilometrov.
Vo Vysokých Tatrách pribudla nová medzinárodná linka. Cestujúci si môžu lístky zakúpiť priamo u vodiča
„To potvrdzuje rastúcu popularitu alternatívnych foriem dopravy, ako sú zdieľané jazdy alebo mikromobilita,“ dodal k rastu výkonov v ostatnej cestnej doprave Tomáš Boháček. V cestnej doprave spolu s MHD výkony dosiahli 1,3 miliardy osobokilometrov, medziročne rástli skoro o 8 %. Výkony iba v MHD pri objeme takmer 400 miliónov osobokilometrov sa zvýšili minimálne.
V železničnej doprave s 880 miliónmi osobokilometrov boli vyššie o 4 %. Oproti začiatku roka 2019 výkony vzrástli iba v MHD a v ostatnej doprave, ktorá má najnižší objem a zahŕňa vodnú, leteckú dopravu, skladové a pomocné činnosti.