Záujem o cyklistickú dopravu na Slovensku v posledných rokoch narastá. Prejavilo sa to aj vlani v dôsledku pandémie a tento trend pokračuje. Postupne sa zvyšuje aj podpora rozvoja infraštruktúry pre cyklistov s prispením eurofondov a štátneho rozpočtu.
Napriek tomu stále značne zaostávame za najvyspelejšími krajinami v tejto oblasti ako sú Holandsko, Belgicko, Dánsko, Francúzsko, Nemecko či severské štáty. Príkladom nám však môžu byť aj susedia z Česka, Maďarska, Rakúska a Poľska.
Podpora z eurofondov
Na Slovensku je aktuálne okolo 550 kilometrov značených trás pre cyklodopravu v mestách a obciach a takmer 14 500 kilometrov pre voľnočasovú cykloturistiku v prírode.
Oproti ostatným krajinám Európskej únie to nie je veľa. Podľa Ministerstva dopravy a výstavby je dôležitejšia zmena v myslení všetkých účastníkov cestnej premávky s cieľom vzájomného rešpektovania sa.
„Popri tom bude, samozrejme, narastať aj dĺžka jednotlivých cyklotrás v závislosti od efektívneho čerpania finančných prostriedkov zo zdrojov EÚ, ako aj z verejných zdrojov štátneho rozpočtu,“ uviedol pre portál NašaDoprava.sk národný cyklokoordinátor Peter Klučka z ministerstva dopravy.
Na Slovensku treba dobudovať asi 900 kilometrov cyklotrás, výstavba by stála stovky miliónov eur
V rokoch 2016 až 2020 išlo na rozvoj cyklodopravy u nás 135 miliónov eur. Z toho 120 miliónov eur z európskych peňazí. V tomto roku plánuje rezort dopravy vyhlásiť cyklovýzvu na podporu prípravy projektov a výstavby infraštruktúry. „Súdiac podľa mnohých ohlasov starostov obcí a primátorov miest, ako aj jednotlivých občianskych cyklistických združení, je záujem o budovanie bezpečnej cyklistickej infraštruktúry výrazný,“ hovorí Klučka.
Viac usmrtených cyklistov
Na cestách je najmä teraz v letných mesiacoch nielen viac motoristov, ale aj cyklistov, čo spôsobuje aj kolízne situácie či tragédie. Celková dopravno-bezpečnostná situácia v minulom roku sa síce zlepšila, no počet usmrtených cyklistov sa zvýšil na dvadsať (o šesť) a ich podiel na deväť percent.
Spoločné fungovanie cyklistov a motoristov na cestách môžu podľa ministerstva dopravy ovplyvňovať nárast individuálnej automobilovej a nákladnej dopravy, obmedzená kapacita cestnej siete a tiež zvýšený počet cyklistov využívajúcich bicykel ako každodenný dopravný prostriedok do práce, školy, za povinnosťami alebo vo voľnom čase aj na aktívny oddych.
Zvýšiť bezpečnosť
Je potrebné sa preto zamerať na zvýšenie bezpečnosti všetkých účastníkov cestnej premávky. Najmä na tých najzraniteľnejších – cyklistov a chodcov.
Zlepšiť situáciu možno napríklad zmenou legislatívy tak, aby bola spresnená povinnosť motoristov obchádzať cyklistov v bezpečnej vzdialenosti aspoň 1,5 metra, ale aj kampaňou na zvýšenie bezpečnosti na cestách.
Pravidlá cestnej premávky by mali dodržiavať všetci, vrátane motoristov a cyklistov.
Úmrtnosť na cestách bola minulý rok druhá najnižšia od vzniku Slovenska, klesol aj počet nehôd
Viaceré tragické prípady s úmrtím cyklistov nedávno podnietili iniciátorov petície na zvýšenie bezpečnosti cyklistov a chodcov. Parlament a vládu v nej vyzývajú k urýchleniu prijatia potrebných opatrení, vrátane zavedenia spomínanej minimálnej vzdialenosti pri obchádzaní cyklistov. Pod petíciu sa doteraz podpísalo vyše 21-tisíc z plánovaných 25-tisíc ľudí.
Za ohľaduplnosť na cestách
Výzva cyklistom a motoristom k ohľaduplnosti na začiatku leta je tiež zámerom kampane spoločnosti Continental Barum Podeľ sa o cestu. Napríklad, v mestskej časti Bratislava – Nové Mesto pribudli na viacerých frekventovaných cestách informačné tabule s týmto poslaním.
Riaditeľka divízie marketingu výrobcu pneumatík Magda Nagy pri tejto príležitosti povedala, že ich dlhodobým cieľom je nulová nehodovosť. „Cesta patrí všetkým a jediný spôsob ako spolu vychádzať je správať sa k sebe ohľaduplne a prestať s predsudkami či urážkami,“ uviedla. Raz sme predsa za volantom, inokedy na bicykli či kolobežke alebo chodcami.
Kampaň podporil aj národný cyklokoordinátor, ktorý je popri 1,5 -metrovej vzdialenosti pri obchádzaní cyklistov na cestách aj za 30-kilometrovú rýchlosť v centrách miest a v obytných zónach. „Hľadajme spoločné riešenia, ako sa to dá a nie ako sa to nedá,“ vyzýva Klučka.
V Ivanke pri Dunaji vyrástlo nové záchytné parkovisko, desiatky miest využijú aj cyklisti
Cyklokoordinátor Nového Mesta Stanislav Skýva tvrdí, že bezpečné a harmonické spolužitie všetkých druhov dopráv na miestnych cestách či na vnútrosídliskových komunikáciách je nutnosť. „Ohľaduplné správanie cyklistov a automobilistov znižuje prejazdné rýchlosti v obytných štvrtiach, čím sa zlepšujú podmienky pre chodcov a tým sa výrazne poľudšťuje verejný priestor,“ povedal.
Znižovanie rýchlosti podľa Skývu znižuje aj subjektívny pocit ohrozenia.
Situácia v hlavnom meste
Vodiči v Bratislave sa podľa hovorkyne hlavného mesta Kataríny Rajčanovej postupne stávajú citlivejší na dávanie prednosti chodcom na priechodoch, na rešpektovanie cyklistov a pri ich predbiehaní. „Je dôležité zlepšiť kontrolu rýchlosti v meste, najmä v zónach s predpísanou rýchlosťou 30 kilometrov za hodinu. Súčasne sa nebránime regulácii hluku z dopravných prostriedkov, ako napríklad hlučných motoriek a štvorkoliek, ktoré zatiaľ neupravuje štátna legislatíva,“ uviedla pre portál NašaDoprava.sk.
Spoločné fungovanie cyklistov a motoristov na cestách si podľa hovorkyne vyžaduje toleranciu a dodržiavanie pravidiel. Každý účastník cestnej premávky sa má cítiť počas jazdy bezpečne. Naďalej sa však na cestách možno stretnúť aj s aroganciou či nedisciplinovanosťou niektorých vodičov, ale aj cyklistov a kolobežkárov.
Plán obnovy počíta so 100 miliónmi eur na cyklodopravu, podľa Doležala sa vybuduje dvesto nových trás (video)
„V prípade zdieľanej mobility evidujeme ojedinelé sťažnosti, pokiaľ ide o strety cyklistov či kolobežkárov s chodcami. Tie riešime priamo s prevádzkovateľmi týchto zdieľaných služieb pri dodržiavaní pravidiel cestnej premávky jej účastníkmi,“ dodala Rajčanová.
Hlavné mesto od júna tiež zaviedlo fixné parkovacie zóny pre všetkých poskytovateľov zdieľaných služieb. Zároveň v nočných hodinách o 50 percent znížilo hlasitosť upozornenia z kolobežiek.