Záujem o cyklodopravu rastie, ale aj počet tragédií cyklistov. V rozvoji infraštruktúry máme čo doháňať za najvyspelejšími

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Cyklodoprava
Ilustračné foto: dopracenabicykli.eu.

Záujem o cyklistickú dopravu na Slovensku v posledných rokoch narastá. Prejavilo sa to aj vlani v dôsledku pandémie a tento trend pokračuje. Postupne sa zvyšuje aj podpora rozvoja infraštruktúry pre cyklistov s prispením eurofondov a štátneho rozpočtu.

Napriek tomu stále značne zaostávame za najvyspelejšími krajinami v tejto oblasti ako sú Holandsko, Belgicko, Dánsko, Francúzsko, Nemecko či severské štáty. Príkladom nám však môžu byť aj susedia z Česka, Maďarska, Rakúska a Poľska.

Podpora z eurofondov

Na Slovensku je aktuálne okolo 550 kilometrov značených trás pre cyklodopravu v mestách a obciach a takmer 14 500 kilometrov pre voľnočasovú cykloturistiku v prírode.

Oproti ostatným krajinám Európskej únie to nie je veľa. Podľa Ministerstva dopravy a výstavby je dôležitejšia zmena v myslení všetkých účastníkov cestnej premávky s cieľom vzájomného rešpektovania sa.

„Popri tom bude, samozrejme, narastať aj dĺžka jednotlivých cyklotrás v závislosti od efektívneho čerpania finančných prostriedkov zo zdrojov EÚ, ako aj z verejných zdrojov štátneho rozpočtu,“ uviedol pre portál NašaDoprava.sk národný cyklokoordinátor Peter Klučka z ministerstva dopravy.

V rokoch 2016 až 2020 išlo na rozvoj cyklodopravy u nás 135 miliónov eur. Z toho 120 miliónov eur z európskych peňazí. V tomto roku plánuje rezort dopravy vyhlásiť cyklovýzvu na podporu prípravy projektov a výstavby infraštruktúry. „Súdiac podľa mnohých ohlasov starostov obcí a primátorov miest, ako aj jednotlivých občianskych cyklistických združení, je záujem o budovanie bezpečnej cyklistickej infraštruktúry výrazný,“ hovorí Klučka.

Viac usmrtených cyklistov

Na cestách je najmä teraz v letných mesiacoch nielen viac motoristov, ale aj cyklistov, čo spôsobuje aj kolízne situácie či tragédie. Celková dopravno-bezpečnostná situácia v minulom roku sa síce zlepšila, no počet usmrtených cyklistov sa zvýšil na dvadsať (o šesť) a ich podiel na deväť percent.

Spoločné fungovanie cyklistov a motoristov na cestách môžu podľa ministerstva dopravy ovplyvňovať nárast individuálnej automobilovej a nákladnej dopravy, obmedzená kapacita cestnej siete a tiež zvýšený počet cyklistov využívajúcich bicykel ako každodenný dopravný prostriedok do práce, školy, za povinnosťami alebo vo voľnom čase aj na aktívny oddych.

ILUSTRAÈNÉ: Úèastníci cestnej premávky
Ilustračné foto: SITA/Diana Černáková.

Zvýšiť bezpečnosť

Je potrebné sa preto zamerať na zvýšenie bezpečnosti všetkých účastníkov cestnej premávky. Najmä na tých najzraniteľnejších – cyklistov a chodcov.

Zlepšiť situáciu možno napríklad zmenou legislatívy tak, aby bola spresnená povinnosť motoristov obchádzať cyklistov v bezpečnej vzdialenosti aspoň 1,5 metra, ale aj kampaňou na zvýšenie bezpečnosti na cestách.

Pravidlá cestnej premávky by mali dodržiavať všetci, vrátane motoristov a cyklistov.

Viaceré tragické prípady s úmrtím cyklistov nedávno podnietili iniciátorov petície na zvýšenie bezpečnosti cyklistov a chodcov. Parlament a vládu v nej vyzývajú k urýchleniu prijatia potrebných opatrení, vrátane zavedenia spomínanej minimálnej vzdialenosti pri obchádzaní cyklistov. Pod petíciu sa doteraz podpísalo vyše 21-tisíc z plánovaných 25-tisíc ľudí.

Za ohľaduplnosť na cestách

Výzva cyklistom a motoristom k ohľaduplnosti na začiatku leta je tiež zámerom kampane spoločnosti Continental Barum Podeľ sa o cestu. Napríklad, v mestskej časti Bratislava – Nové Mesto pribudli na viacerých frekventovaných cestách informačné tabule s týmto poslaním.

Riaditeľka divízie marketingu výrobcu pneumatík Magda Nagy pri tejto príležitosti povedala, že ich dlhodobým cieľom je nulová nehodovosť. „Cesta patrí všetkým a jediný spôsob ako spolu vychádzať je správať sa k sebe ohľaduplne a prestať s predsudkami či urážkami,“ uviedla. Raz sme predsa za volantom, inokedy na bicykli či kolobežke alebo chodcami.

Kampaň podporil aj národný cyklokoordinátor, ktorý je popri 1,5 -metrovej vzdialenosti pri obchádzaní cyklistov na cestách aj za 30-kilometrovú rýchlosť v centrách miest a v obytných zónach. „Hľadajme spoločné riešenia, ako sa to dá a nie ako sa to nedá,“ vyzýva Klučka.

Cyklokoordinátor Nového Mesta Stanislav Skýva tvrdí, že bezpečné a harmonické spolužitie všetkých druhov dopráv na miestnych cestách či na vnútrosídliskových komunikáciách je nutnosť. „Ohľaduplné správanie cyklistov a automobilistov znižuje prejazdné rýchlosti v obytných štvrtiach, čím sa zlepšujú podmienky pre chodcov a tým sa výrazne poľudšťuje verejný priestor,“ povedal.

Znižovanie rýchlosti podľa Skývu znižuje aj subjektívny pocit ohrozenia.

Cyklodoprava
Služba zdieľaných bicyklov v Bratislave. Foto: SITA/Braňo Bibel.

Situácia v hlavnom meste

Vodiči v Bratislave sa podľa hovorkyne hlavného mesta Kataríny Rajčanovej postupne stávajú citlivejší na dávanie prednosti chodcom na priechodoch, na rešpektovanie cyklistov a pri ich predbiehaní. „Je dôležité zlepšiť kontrolu rýchlosti v meste, najmä v zónach s predpísanou rýchlosťou 30 kilometrov za hodinu. Súčasne sa nebránime regulácii hluku z dopravných prostriedkov, ako napríklad hlučných motoriek a štvorkoliek, ktoré zatiaľ neupravuje štátna legislatíva,“ uviedla pre portál NašaDoprava.sk.

Spoločné fungovanie cyklistov a motoristov na cestách si podľa hovorkyne vyžaduje toleranciu a dodržiavanie pravidiel. Každý účastník cestnej premávky sa má cítiť počas jazdy bezpečne. Naďalej sa však na cestách možno stretnúť aj s aroganciou či nedisciplinovanosťou niektorých vodičov, ale aj cyklistov a kolobežkárov.

„V prípade zdieľanej mobility evidujeme ojedinelé sťažnosti, pokiaľ ide o strety cyklistov či kolobežkárov s chodcami. Tie riešime priamo s prevádzkovateľmi týchto zdieľaných služieb pri dodržiavaní pravidiel cestnej premávky jej účastníkmi,“ dodala Rajčanová.

Hlavné mesto od júna tiež zaviedlo fixné parkovacie zóny pre všetkých poskytovateľov zdieľaných služieb. Zároveň v nočných hodinách o 50 percent znížilo hlasitosť upozornenia z kolobežiek.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Katarína RajčanováMagda NagyPeter KlučkaStanislav Skýva
Firmy a inštitúcie Continental BarumEurópska úniaMinisterstvo dopravy a výstavby