Na Slovensku treba dobudovať asi 900 kilometrov cyklotrás, výstavba by stála stovky miliónov eur

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
cyklotrasa
Foto: ilustračné, Getty images

Pre vytvorenie základných sietí v mestách a prímestských oblastiach po celom Slovensku je potrebné vybudovať asi 900 kilometrov cyklotrás, ktoré by stáli okolo 315 miliónov eur.

Odhaduje to Cyklokoalícia, ktorá popri prisľúbených 100 miliónov eur z plánu obnovy žiada od rezortu dopravy aj jasnú stratégiu podpory.

Treba prijať ďalšie opatrenia

Predmetná suma by síce bola výrazným impulzom pre rozvoj cyklodopravy na Slovensku, podľa organizácie sú však potrebné aj ďalšie opatrenia, bez ktorých čerpanie finančných prostriedkov nebude efektívne.

Ako ďalej podotkol Dan Kollár z Cyklokoalície, doterajšie podporné schémy nezohľadňovali skutočnosť, že cyklodoprava je dopravou na krátke vzdialenosti a jej podpora je efektívna najmä v mestách a blízkych prímestských oblastiach. Podľa neho práve plán obnovy je príležitosťou pre implementáciu funkčnej stratégie podpory cyklodopravy.

Suma v pláne obnovy, o ktorej informoval minister dopravy Andrej Doležal, predstavuje približne tretinu potrebných nákladov.

Dobudovanie cyklotrás je reálne

„Spolu s prostriedkami z eurofondov a cyklovýzvou ministerstva dopravy je dosiahnutie základnej siete bezpečných cyklotrás vo všetkých mestách a ich blízkom okolí do niekoľkých rokov celkom reálnym cieľom,“ pripúšťa Dan Kollár s tým, že štát podporou cyklodopravy v pláne obnovy vydal signál, že to s podporou udržateľnej mobility myslí vážne.

V kombinácií s investíciami do komfortnejšej železničnej dopravy môže podľa Cyklokoalácie rozvoj cyklodopravy výrazne znížiť zaťaženie miest a obcí automobilovou dopravou.

Predpokladom je však nastavenie podporných schém na základe reálnych mobilitných potrieb, čo môže umožniť aj lepšie využívanie dát o pohybe obyvateľstva. Spolu s tým je zo strany štátu dôležité motivovať samosprávy, zároveň im má byť pri rozvoji cyklodopravy maximálne nápomocný úpravami legislatívy, ale aj pri samotnom projektovaní.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Andrej DoležalDan Kollár