Investícia dosiahne vyše 117 miliónov eur, z toho 85 percent zaplatí Európska únia
KOMÁROM 17. októbra (SITA) – Slovensko a Maďarsko dnes spustili výstavbu cezhraničného mosta cez Dunaj medzi mestami Komárno a Komárom. V súčasnosti sú tieto mestá spojené jedným mostom, ktorý už nevyhovuje pre hustotu dopravy.
Po novom šesťstometrovom moste cez Dunaj budú mocť jazdiť aj ťažké nákladné vozidlá, ktoré nebudú musieť prechádzať cez Komárno a Komárom. Zároveň sa prepoja prístavy v Komárne a Komárome. Investícia dosiahne 117,7 mil. eur, z toho Slovensko zaplatí zhruba 56 mil. eur a Maďarsko 61,7 mil. eur. Spolu 85 percent z toho pôjde z peňazí Európskej únie. Most má byť hotový v zime 2019.
Orbán: Výhercami sú mestá a obce na oboch stranách hranice
Ako povedal dnes na oficiálnom spustení výstavby mosta v Komárome predseda vlády Maďarska Viktor Orbán, Dunaj Slovákov a Maďarov nerozdeľuje, ale naopak, spája. „Naše krajiny spájame plynovodmi, železnicami aj mostami a som presvedčený o tom, že najväčšími výhercami sú obce a mestá na oboch stranách prihraničnej oblasti. Za posledné dva – tri roky sme vybudovali šesť takýchto prepojení,“ uviedol v príhovore.
Ako dodal, v súčasnosti „veje v Európe iný vietor“ a vonkajšie hranice Európskej únie sú otvorené a vnútorné sú čoraz viac uzavreté, čo podľa neho treba zmeniť. „Nech je tento most symbolom, že ubránime vonkajšie hranice Európy a vnútorné budú naďalej priechodné,“ povedal Orbán.
Fico: Základnou podmienkou je chrániť vonkajšie hranice schengenu
Premiér Robert Fico poďakoval Viktorovi Orbánovi za vynikajúce vzťahy medzi Slovenskom a Maďarskom. „Sú veci, kde sa bavíme o Európe a Európskej únii, o budúcnosti a cítim, že rozmýšľame úplne rovnako. Máme rovnaký názor na migráciu a myslíme si, že základnou podmienkou je chrániť vonkajšie hranice schengenu a je hrubým porušením pravidiel a sľubov, ktoré boli dané, keď sa teraz začínajú realizovať kontroly na vnútorných hraniciach Európskej únie,“ vyhlásil Fico.
Príjazdové cesty k mostu si Slovensko a Maďarsko postavia zvlášť
Nový most bude asymetrický s jedným oceľovým pylónom. Cez most povedie cesta s dvoma jazdnými pruhmi, šírka vozovky bude 11,50 metra. Na jednej strane mosta bude chodník pre peších so šírkou 1,8 metra a na druhej strane je plánovaná cyklotrasa so šírkou 2,5 metra. Dĺžka stavby je 2 508 metra.
Na most nadviažu príjazdové cesty, ktoré si každá strana vybuduje sama. Na slovenskej strane bude šesťstometrový úsek s dvoma jazdnými pruhmi, ktorý sa pripojí k ceste I/63 kruhovým objazdom. Stavebné práce na príjazdovej ceste na slovenskej strane sa začali v októbri 2016 a ich ukončenie bude viazané na hotový most.
Výstavba mosta sa pripravovala päť rokov
Výstavba cezhraničného mosta sa pripravuje už od roku 2012, keď bola podpísaná medzivládna dohoda o výstavbe medzi vládami Slovenskej republiky a Maďarska. V roku 2014 boli vydané stavebné povolenia na obidvoch stranách a v roku 2015 získali Maďarsko a Slovenská republika grant na spolufinancovanie z európskych fondov z programu CEF – Nástroj na prepojenie Európy.