Národná diaľničná spoločnosť, a. s., (NDS) zaznamenala v minulom roku zvýšený záujem motoristov o elektronické diaľničné známky. Kúpili ich takmer 4,7 milióna kusov a výnosy z predaja dosiahli 88,7 milióna eur, čo je medziročne o 14,6 milióna eur, resp. o 20 % viac ako v roku 2021. Ako diaľničiari v piatok informovali, vyšší záujem o diaľničné známky prejavili aj domáci motoristi, ale viditeľnejší vplyv na zvýšenie ich predaja mala tranzitná cestná doprava.
Najvyšší výnos bol z 365-dňovej
„Najvyšší výnos bol z predaja 365-dňovej známky, a to na úrovni 44,6 milióna eur. Tento druh známky bol zároveň druhý najobľúbenejší medzi motoristami, predalo sa ich viac než milión kusov,“ uviedla hovorkyňa NDS Eva Žgravčáková.
Ceny diaľničných známok nemuseli vzrásť tak výrazne, mohlo to byť podľa Kmeťa o euro ročne a nie „skokovo“
Na prvom mieste bola 10-dňová známka s predajom takmer 2,6 milióna kusov, pričom výnos dosiahol 21,6 milióna eur.
„Tretím najpreferovanejším druhom známky bola 30-dňová, predalo sa jej zhruba 617-tisíc a výnos z jej predaja bol na úrovni 7,2 milióna eur. Ročnú diaľničnú známku si kúpilo 366-tisíc motoristov a výnos z jej predaja bol na úrovni 15,2 milióna eur,“ priblížila hovorkyňa diaľničiarov.
Dominovala ročná známka
Predaj diaľničných známok bol vlani najvyšší v júli s takmer 602-tisíc kusmi, pričom aj v tomto prípade bol najväčší záujem o 10-dňovú známku s podielom cez 60 % na predaji v tomto letnom mesiaci. Predaj bol podľa NDS podobne intenzívny aj v auguste a tretím najfrekventovanejším mesiacom nákupu diaľničných známok bol január. V prvom mesiaci roka 2022 predaju dominovala ročná diaľničná známka.
Zvýšenie cien diaľničných známok bolo nevyhnutné, diaľnice by inak začali vyzerať ako cesty II. a III. triedy (video)
„Motoristi uprednostňujú nákup elektronickej diaľničnej známky cez webovú stránku www.eznamka.sk. Viac než polovica celkového predaja z minulého roka prebehla cez tento kanál. Druhým najobľúbenejším miestom nákupu sú zákaznícke miesta, takýto fyzický nákup uprednostnilo 40 % motoristov,“ poznamenala Žgravčáková.
Zahraniční motoristi
Slovenskí motoristi si v medziročnom porovnaní kúpili o takmer 220-tisíc známok, teda zhruba o 10,5 % viac ako v roku 2021. Najviac zvýšili záujem o 365-dňovú známku, a to o takmer 25 %. Na náraste predaja diaľničných známok sa citeľnejšie podpísali zahraniční motoristi. Za rok 2022 si kúpili o 738-tisíc známok, teda o 46 % viac než predvlani.
Kmeť: Doprava na D1 bude odklonená, na motoristov čakajú rozsiahle obmedzenia (rozhovor)
Zhruba 55-percentný nárast zaznamenala NDS pri predaji 10-dňových známok a takmer štvrtinový nárast pri predaji 30-dňových známok zahraničným vodičom.
Prvá päťka krajín
Prvá päťka krajín, ktorých obyvatelia si najčastejšie kupovali slovenské diaľničné známky, sa nezmenila.
„Opäť sa v nej umiestnili Česká republika, Nemecko, Poľsko, Rakúsko a Maďarsko. Motoristi z Českej republiky si v roku 2022 kúpili takmer 730-tisíc slovenských známok, Nemci skoro 392-tisíc, Maďari približne 182-tisíc a Rakúšania zhruba 161-tisíc,“ dodala Žgravčáková.