Bude to možné na základe rozšírenia finančných sankcií za súčasných sedem dopravných priestupkov na základe systému výmeny údajov o vlastníkoch automobilov v Európskej únii.
BRATISLAVA 9. februára (SITA) – Vymáhanie pokút aj od zahraničných vodičov osobných vozidiel za využívanie slovenských diaľníc bez úhrady elektronickej diaľničnej známky umožnia až zmeny európskej smernice o elektronickom mýte a ich prevzatie do domáceho právneho poriadku.
Bude to možné rozšírením finančných sankcií za súčasných sedem dopravných priestupkov na základe systému výmeny údajov o vlastníkoch automobilov v Európskej únii. Novelizácia smernice je v pripomienkovom konaní v Európskom parlamente od mája minulého roka.
Pokuty bude možné vyberať aj od neplatičov
Poslanec Európskeho parlamentu József Nagy (klub Európskej ľudovej strany – EĽS), ktorý kandidoval za Most-Híd, na tlačovej besede na Ministerstve dopravy a výstavby SR v piatok informoval, že súčasťou novely sú dva články, ktoré v budúcnosti umožnia vyberať pokuty aj od neplatičov. Bude totiž možné vymieňať si údaje o vlastníkoch vozidiel na základe ich poznávacích značiek a vymáhať pokuty.
„Európska únia doteraz umožňuje vymáhať pokuty za sedem cestných deliktov, napríklad za nenosenie prilby na motorke, rýchlu jazdu či telefonovanie v aute. Európska komisia navrhla, aby sa podobne mohol vymáhať aj nezaplatený poplatok za elektronické mýto,“ povedal Nagy.
Výhrady k dvom článkom smernice má Branislav Škripek
Spravodajcom v prípade smernice v Európskom parlamente za výbor pre občianske slobody, spravodlivosť a vnútorné veci je europoslanec Branislav Škripek (Európski konzervatívci a ľudovci), ktorý kandidoval za OĽaNO. Garantom smernice je výbor pre dopravu a cestovný ruch. „Dostal som informáciu, že práve on ako spravodajca blokuje priechodnosť dvoch článkov tejto smernice, ktorá určuje presne možnosť výmeny informácií,“ uviedol Nagy.
Škripeka v stredu vyhľadal a požiadal ho, aby stiahol svoje výhrady. „Trvá na tom, aby občania Európskej únie nemohli byť stíhaní alebo oslovovaní za delikty v zahraničí. Považujem to za ochranu zlodejov,“ vyhlásil Nagy.
Nagy očakáva, že smernica prejde napriek obštrukcii
Napriek tejto obštrukcii si myslí, že europoslanci za EĽS a socialistov presadia schválenie smernice, aby čo najskôr nadobudla účinnosť a zanikol problém s vymáhaním pokút od zahraničných vodičov. Európska smernica po schválení v Európskom parlamente musí ešte prejsť cez Radu EÚ. „Zrejme nebude reálne, pokiaľ OĽaNO bude blokovať, aby sa to tento rok ukončilo,“ dodal Nagy.
Domáci vodiči na pokutách zaplatili takmer dva milióny eur
Minister dopravy a výstavby Arpád Érsek (Most-Híd) nevedel povedať, o akú sumu prichádza štát pre problémy s vymáhaním pokút od zahraničných vodičov za neplatenie diaľničných známok. „Poslali sme zatiaľ 25 453 pokút slovenským vodičom, z toho bolo uhradených 16 900 vo výške asi 1,87 mil. eur,“ uviedol Érsek.
Maďarsku doteraz vymáhali pokuty od cudzincov, ktorí nezaplatili diaľničnú známku, cez advokátsku kanceláriu na Slovensku. „Zastavili to, pretože prišli na to, že je to protiprávne týmto spôsobom vymáhať pokuty od našich vodičov, ktorí v Maďarsku nezaplatili. Od začiatku som tvrdil, že nie je to v poriadku, získavali k ešpezetkám áut mená, ktorým vyrubili dosť veľké pokuty,“ povedal minister s tým, že to treba vyriešiť na úrovni EÚ.
Érsek vyzval europoslancov za SR pomôcť pri schválení smernice
Na hraničných diaľničných priechodoch bolo vlani vykonaných päťsto kontrol vozidiel. „V spolupráci s ministrom vnútra tlačím na to, lebo už vieme, na ktorých priechodoch je najväčší únik. Vyzval som ho, aby sme ešte posilnili kontrolu, aby nebolo to, že vyberáme pokuty len od slovenských vodičov,“ uviedol Érsek. „Nemôžeme ich (vodičov) zadržať na hraniciach, musia prejsť určitý úsek cesty, kde mali možnosť odbočiť z diaľnice,“ dodal.
Minister dopravy zároveň vyzval všetkých slovenských europoslancov, aby napomohli pri presadení uvedenej smernice v Európskom parlamente. „Potrebujem pomoc, aby to čo najrýchlejšie prešlo, aby sme na Slovensku nepokutovali len našich vodičov, ale mohli sme pokutovať všetkých tých, ktorí u nás priestupok spravia,“ uzavrel Érsek.
Škripek popiera, že by zdržiaval prijatie dokumentu
Europoslanec Branislav Škripek odmietol, že by akýmkoľvek spôsobom zdržiaval prijatie spomínaného dokumentu v Európskom parlamente. Potvrdil, že stredu komunikoval s kolegom europoslancom Nagyom o Návrhu stanoviska k prepracovanému zneniu Interoperability elektronických cestných mýtnych systémov a uľahčení cezhraničnej výmeny informácií o nezaplatenom cestnom mýte v EÚ a o svojich pozmeňujúcich návrhoch k vyberaniu mýta od zahraničných vodičov.
„Upozornil ma na nepresné vyjadrenia, ktoré som tam mal. Aj na základe týchto skutočností som pozmeňujúce návrhy upravil. Nehlasovalo sa však o nich a nikomu sa žiadna ujma nestala. O týchto návrhoch sa bude hlasovať pravdepodobne na konci marca vo výbore pre občianske slobody a spravodlivosť. Preto je predčasné robiť závery o tom ako bude celý dokument vyzerať,“ uviedol Škripek.
Je však rád konštruktívnej kritike a spoločnej práci europoslancov v prospech občanov SR. „Ubezpečujem, že je v mojom záujme, aby sme v EP prijímali kvalitnú legislatívu v prospech Slovenska a jej občanov. Mrzia ma preto zbytočné mediálne výstupy. Verím, že v budúcnosti sa im vyhneme a budeme ešte viac spolupracovať v EP v prospech a dobro občanov,“ uzavrel Škripek.