Minimalizovať individuálnu dopravu a maximalizovať verejnú dopravu. Taký je zámer strategického dokumentu – Plánu udržateľnej mobility (PUM) regiónu Vysoké Tatry, ktorého príprava pokračuje.
Podpredseda Prešovského samosprávneho kraja (PSK) Štefan Bieľak označil za kľúčové posilnenie železničnej i autobusovej dopravy. Do popredia sa má dostať kyvadlová doprava zo záchytných parkovísk a prestupných terminálov do sídel, k významným nástupným miestam turistických trás či lyžiarskym areálom.
Cieľom je odľahčenie dopravy v Tatrách
PUM regiónu Vysoké Tatry definuje na základe analýz existujúceho stavu a trendov vývoja budúce potreby regiónu v oblasti dopravnej infraštruktúry pre obdobie rokov 2030, 2040 a 2050. Vymedzuje základné strednodobé a dlhodobé ciele v oblasti rozvoja dopravnej infraštruktúry, stanovuje priority a zahŕňa aj opatrenia a zdroje na ich dosiahnutie.
Železničná doprava v úseku Prešov - Drienovská Nová Ves je prerušená, dôvodom je zrážka vlaku s autom
Hlavným cieľom do budúcnosti je odľahčiť dopravu v Tatrách a potlačiť ju do podhoria. Aj o tom sa hovorilo počas stretnutia k príprave dokumentu v Starom Smokovci v piatok 2. februára. Autobusová doprava by mala byť podľa Bieľaka posilnená a doplnená.
„Fungovať má na princípe ekologickej dopravy, kvalitnej, spoľahlivej a taktovej,“ poznamenal počas stretnutia. Zásadnú úlohu v tomto smere zohrajú dopravné terminály dostupné železničnou či autobusovou dopravou.
Inteligentný dopravný systém
Príkladom je pilotný projekt záchytného parkoviska v bývalom Eurocampe v Tatranskej Lomnici, ktoré otvorili vlani.
Vlaky na Orave na desiatky minút zastavil spadnutý strom
„Celú dopravu bude potrebné inteligentne riadiť a monitorovať a mať presné dáta. Na to budú slúžiť inteligentné dopravné systémy, ktoré sa budú postupne zavádzať,“ uviedol podpredseda PSK. Do Tatier sa tak vďaka týmto systémom s autom dostanú len tí, ktorí budú mať takzvané právo vstupu do tohto územia.
Banskobystrický kraj spúšťa ostrú prevádzku integrovaného dopravného systému
Pôjde o domácich, pracujúcich, či využívajúcich služby. V rámci návrhu na vybudovanie multifunkčných dopravných terminálov sa spomína Tatranská Štrba, Nová Lesná, Eurocamp, Tatranská Kotlina i Podbanské. „Kľúčovú úlohu zohráva v celom systéme dopravy mesto Poprad ako dopravný uzol a určite aj letisko v Poprade,“ naznačil Bieľak.
Rezidenčná parkovacia politika
So zámermi v rámci dokumentu súvisí aj plánovaná nová parkovacia politika v jadrovom území Tatier. Tá bude založená na rezidenčnom parkovaní a rezervačnom.
MHD vo Vranove nad Topľou už nebude zadarmo pre všetkých, mesto je v zlej finančnej situácii
„Rezidenčné bude určené pre tých, ktorí tu majú trvalý pobyt alebo iný druh pobytu a potrebujú tu byť. Druhé bude určené pre tých, ktorí sem idú napríklad jednodňovo, či už na návštevu, turistiku alebo iný účel. Dostanú sa tak do jadrového územia Tatier len za predpokladu, že budú mať rezervované miesto,“ vysvetlil podpredseda PSK.
Doprava na D2 v Lamači bude dočasne obmedzená, NDS začína s prípravnými prácami na výstavbu protihlukovej steny
Ak si ho nezarezervujú, prípadne im to už kapacity parkovania nedovolia, zaparkovať budú musieť na určenom mieste mimo daného územia. V tejto súvislosti bude podľa Bieľaka potrebné vypracovať ďalší dokument, takzvanú štúdiu uskutočniteľnosti.
Parkoviská neohrozia prírodu
V rámci prípravy parkovacích miest sa hovorilo aj o spolupráci so Správou Tatranského národného parku. Jej riaditeľ Peter Olexa už zriadil komisiu pre parkoviská v rámci územia národného parku.
Na podtatranskom letisku opätovne pribúdajú cestujúci, vlani ich vybavili takmer o tridsať percent viac
„Prejdeme fyzicky každé jedno parkovisko a zhodnotíme, ktoré je vhodné a ktoré nie, nechceme spraviť nič proti prírode,“ povedal pre agentúru SITA. Ako potvrdil, vytypovaných je približne 1 400 miest, a to súčasných, ale aj nových.
Železničná spoločnosť Slovensko je najlepším zamestnávateľom v sektore, sú za tým viaceré dôvody
Do budúcna by sa v rámci skvalitnenia dopravy malo podľa dokumentu hovoriť aj o úprave existujúcich železničných tratí pre skrátenie jazdných dôb a zvýšenie prepravných kapacít, ako aj o zriadení nových železničných zastávok.