Vlaky Železničnej spoločnosti Slovensko začnú od konca apríla po viac než štrnástich rokoch znovu premávať zo Zohora do Plaveckého Podhradia. V lete prídu na koľajnice po siedmich rokoch aj vlaky medzi Medzilaborcami a poľským Łupkówom.
Vlaky štátnej Železničnej spoločnosti Slovensko, a. s. (ZSSK) sa vrátia na dve trate, kde už dlho nejazdili. Od konca apríla začnú po viac než štrnástich rokoch s podporou Bratislavského samosprávneho kraja (BSK) znovu premávať do Plaveckého Podhradia. V lete prídu na koľajnice po siedmich rokoch aj vlaky medzi Medzilaborcami a poľským Łupkówom. Ako národný osobný vlakový dopravca v piatok informoval, ide o súčasť prvej pravidelnej zmeny cestovného poriadku s platnosťou od nedele 26. februára.
Víkendové vlaky zo Zohora do Plaveckého Podhradia budú priamym pokračovaním osobných vlakov na trati Záhorská Ves – Zohor, kde už v súčasnosti jazdia. Súčasťou vlaku bude aj vozeň na prepravu bicyklov. Spoje na regionálnej trati budú zaradené do Integrovaného dopravného systému BSK, takže cestujúci v nich využijú aj prestupné lístky na prímestské autobusy a bratislavskú MHD. Vlaky Zohor – Plavecké Podhradie budú jazdiť v soboty a nedele od 29. apríla do 1. októbra.
Vlakové spojenie Zohor – Plavecké Podhradia obnovia s podporou Bratislavského kraja
Riaditeľ úseku obchodu ZSSK Karol Martinček povedal, že obnovenie osobnej železničnej dopravy zo Zohora do Plaveckého Podhradia bolo možné len vďaka objednávke a financovaniu bratislavskej krajskej samosprávy.
„Radi sme prijali ponuku na spoluprácu s Bratislavským samosprávnym krajom a aj takouto formou sme sa rozhodli podporiť cykloturistiku v regióne Záhorie. Trať vedie popri pohorí Malé Karpaty, takže obľúbené turistické ciele ako Plavecký hrad, vrchy Vysoká alebo Vápenná sa stanú v sezóne dostupné aj vlakom,“ uviedol Martinček.
Vlaková doprava z Medzilaboriec do Poľska bude fungovať cez víkendy v lete
Vlakové spojenie Medzilaborce – Łupków bude v prevádzke počas víkendov od 1. júla do 3. septembra. Vlaky budú premávať priamo z poľských miest Sanok a Rzeszów. V súčasnosti je možné cestovať vlakom cez spoločnú hranicu medzi Slovenskom a Poľskom len na Kysuciach osobnými vlakmi Čadca – Zwardoń. Diaľkové vlaky a priame nočné vozne spájajúce Maďarsko, Bratislavu a Poľsko jazdia cez Českú republiku.
„Aj v tomto prípade pôjde o vlaky predovšetkým pre turistov. Našim cestujúcim sa otvára cesta vlakom cez Lupkovský tunel do turisticky atraktívneho poľského regiónu, napríklad ku skanzenu v Sanoku alebo hrebeňu východných Karpát,“ poznamenal Martinček. Vlaky budú vedené súpravami poľských železníc s poľským personálom, na Slovensku ich však bude prevádzkovať ZSSK a budú zaradené do zmluvy o dopravných službách vo verejnom záujme s Ministerstvom dopravy a výstavby SR.
„Vlaky do Poľska budú v Medzilaborciach podľa možností nadväzovať na ďalšie spoje. Napríklad, z Bratislavy sa turista môže dostať nočným vlakom do Humenného, odtiaľ ráno do Medzilaboriec a prestúpiť na vlak do Poľska,“ priblížil Martinček.
S prvou zmenou cestovného poriadku súvisia aj ďalšie úpravy
Prvá pravidelná zmena cestovného poriadku prináša aj ďalšie úpravy. Pre modernizáciu traťového úseku medzi Žilinou a Dolným Hričovom budú posunuté časy dvoch rýchlikov a ôsmich regionálnych vlakov na trase Žilina – Bratislava a späť. Odchádzať zo Žiliny budú skôr než teraz alebo prichádzať neskôr. Bude tiež potrebné nahradiť autobusmi šesť prímestských vlakov na trase Žilina – Púchov. Nedeľný posilový rýchlik Chopok z Košíc do Bratislavy bude mať zmenené časy odchodov a príchodov v úseku Nové Mesto nad Váhom – Bratislava hl. st.
ZSSK v súvislosti s rozšírením a zmenou jazdy vlakov InterCity od 1. februára v prvej zmene cestovného poriadku optimalizuje prípoje na východnom Slovensku – v Košiciach (smer Humenné, Čierna nad Tisou), v Kysaku (smer Prešov – Lipany), v stanici Poprad – Tatry a v Štrbe (smer Štrbské Pleso).