Autobusy v diaľkovej doprave po zavedení vlakov zadarmo vlani previezli priemerne o 12,7 percenta menej cestujúcich ako rok predtým, v prímestských autobusoch klesol počet ľudí zhruba o 2,3 percenta. V diaľkovej preprave je vplyv vlakov zadarmo významný, najmä vzhľadom na jej nízku rentabilitu, potvrdil prezident Zväzu autobusovej dopravy Peter Sádovský. V každodennej doprave do práce a do školy ľudia preferujú stabilitu, istotu a čas.
Bezplatná železničná preprava pre študentov a dôchodcov v štátom dotovaných vlakoch sa prejavila najmä na prevádzke diaľkových autobusov. Tie nie sú dotované a v minulom roku zaznamenali pokles v preprave cestujúcich oproti roku 2014 v priemere o 12,7 %. Prímestské regionálne autobusy, jazdiace na objednávku a s podporou samosprávnych krajov, previezli vlani o 2,3 % menej ľudí.
„V diaľkovej preprave je vplyv vlakov zadarmo významný, najmä vzhľadom na jej nízku rentabilitu,“ potvrdil v rozhovore pre agentúru SITA prezident Zväzu autobusovej dopravy (ZAD) Peter Sádovský.
„Ukázalo sa, že v každodennej doprave do práce a do školy ľudia preferujú stabilitu, istotu, čas, pretože, keď sa ráno potrebujú niekam dostať na konkrétnu hodinu, to je to hlavné a až sekundárne pôsobí ekonomický efekt, že ušetria, alebo naplatia vôbec nič,“ uviedol Sádovský, ktorý bol predtým viceprezidentom zväzu autobusárov a zároveň je dlhoročným generálnym riaditeľom, ako aj predsedom predstavenstva bratislavskej spoločnosti Slovak Lines, a. s., zabezpečujúcej prímestskú autobusovú dopravu v Bratislavskom kraji.
Predchádzajúca vláda Smeru – SD po zavedení bezplatnej vlakovej prepravy v novembri 2014 uvažovala pred marcovými voľbami v tomto roku aj o autobusoch zadarmo k vlakom. Tento zámer sa do programu súčasnej koaličnej vlády na čele so Smerom – SD nedostal. Šéf ZAD si myslí, že v prípade zavedenia bezplatných autobusov by nebolo jednoduché prevádzkovo aj ekonomicky oddeliť autobus, ktorý ide k vlaku, od autobusu, ktorý k vlaku nejde. Urobiť sa to však podľa neho dá.
„Tak ako pri vlakoch zadarmo, stále platí, že je určitý okruh ľudí, ktorý by nemal dostupnosť ani k autobusu k vlaku zadarmo,“ upozornil Sádovský. „Preto by sme skôr uvítali riešenie, ak by sa preň rozhodlo, aby bolo bezplatné autobusové cestovanie plošné a všetci ľudia mali prístup k bezplatnému cestovaniu,“ dodal prezident Zväzu autobusovej dopravy.