Predložený návrh z dielne Ministerstva dopravy a výstavby SR má zefektívniť povoľovanie výstavby diaľnic tak, aby sa šetrili financie a zároveň umožnili obhájiť záujmy vlastníkov pozemkov, na ktorých sa diaľnice budú stavať.
Povoľovanie výstavby diaľnic by malo byť efektívnejšie. Vyplýva to z návrhu novely zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a ciest pre motorové vozidlá, ktorý ministri schválili na stredajšom rokovaní vlády. Kabinet k novele schválil aj návrh na skrátene legislatívne konanie.
Ministerstvo dopravy a výstavby SR zároveň v predloženom materiáli upravuje aj katastrálny zákon. Vlastníci pozemkov, na ktorých majú byť diaľnice postavené, budú mať možnosť obhájiť svoje záujmy. Zložitému procesu vyvlastňovania má pomôcť zavedenie nového právneho inštitútu predbežnej držby, ktorý pred ukončením vyvlastňovacieho procesu umožní vykonávať vopred vymedzené a odstrániteľné práce v nevyhnutnom rozsahu.
„V nadväznosti na prijatie tohto návrhu zákona možno očakávať pozitívny vplyv na zrýchlenie dopravy, čo prináša finančné aj časové úspory. Ďalším prínosom výstavby strategicky dôležitých diaľnic je odklon dopravy z miest a obcí a s tým spojené pozitívne vplyvy,“ uvádza sa v schválenom materiáli. Zákon by mal byť účinný od 15. mája tohto roka.
Ministerstvo reaguje na situáciu okolo plánovane výstavby bratislavského obchvatu na D4 a R7
Rezort dopravy schválenou novelou reagoval na situáciu okolo plánovanej výstavby bratislavského obchvatu na diaľnici D4 a priľahlej rýchlostnej cesty R7. „V prvom rade musím chrániť peniaze štátu, zároveň na nás koncesionár tlačí, aby sme odovzdali stavebné povolenia. Mali sme nezrovnalosti s niektorými ľuďmi, ktorí hľadali všetky možnosti preto, aby zarobili najväčšie peniaze, tak sme to museli vyriešiť takto,“ povedal minister dopravy Árpád Érsek.
Reagoval tak na skupinu podnikateľov, ktorí vykúpili pozemky pod obchvatom Bratislavy. Tá istá skupina podnikateľov podľa medializovaných informácií stojí aj za výkupom pozemkov určených na výstavbu automobilky Jaguar Land Rover v Nitre.
Érsek: Je neprípustné predávať štátu niekoľkonásobne predražené pozemky
Spoločnosť Poľnohospodárska Pôda, s. r. o. odkúpila tieto pozemky ešte skôr, ako sa verejnosť dozvedela o plánovanej investícii automobilky Jaguar v Nitre a ako štát ponúkol za pozemky oveľa vyššie sumy. Okresný úrad Nitra zrušil všetky prevody pozemkov, ktoré napadla nitrianska prokuratúra. Spoločnosť s rozhodnutím okresného úradu nesúhlasí a obrátila sa na súd.
Podľa Érseka je neprípustné, aby niekto nakúpil pozemky za minimálne sumy a štátu ich predával niekoľkokrát predražené. „Ideme do priameho vyvlastnenia. Ak to dotiahneme, vlastníci budú mať právo odvolať sa na súd, ale my medzitým môžeme odovzdať koncesionárom stavebné povolenie, aby mohli začať stavať. Súd potom posúdi výšku ich nárokov a našu čiastku, ktorú sme im na základe našich znaleckých posudkov odporučili,“ povedal Érsek, podľa ktorého po konzultácii s ôsmimi právnikmi dospeli k najlepšiemu možnému riešeniu. „Ak sa táto novela zákona osvedčí, môže byť v budúcnosti zapracovaná aj do stavebného zákona,“ dodal.
Dostál kritizoval navrhované zmeny v príprave výstavby diaľnic
„Dnes nám ministerstvo dopravy navrhuje, aby sme doslova zo dňa na deň schválili zákon, pri ktorom existuje podozrenie, že je protiústavný, lebo zasahuje do ústavou chráneného vlastníckeho práva nad rámec prípustný v zmysle ústavy,“ reagoval na schválenú novelu predseda Občianskej konzervatívnej strany Ondrej Dostál.
Ako ďalej uviedol, Ústavný súd SR v roku 2011 skonštatoval, že zákon o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a ciest pre motorové vozidlá, ktorý presadil za prvej vlády Roberta Fica vtedajší minister Ľubomír Vážny, je protiústavný.
„Vážneho zákon v pôvodnej podobe umožňoval stavať na cudzích, ešte nevyvlastnených pozemkoch. Érsekova novela umožňuje „iba“ začať a skončiť stavebné konanie, teda vydať stavebné povolenie, hoci pozemky pod budúcimi diaľnicami ešte patria niekomu inému,“ povedal poslanec NR SR. V praxi to podľa neho znamená, že sa budú môcť realizovať také stavebné práce, ktoré bude možno zvrátiť.
Dostál tiež kritizoval, že novela zákona bola schválená bez pripomienkového konania a bez možnosti iných rezortov, ale aj verejnosti, vyjadriť sa. „Ústavný súd posudzoval súlad zákona s ústavou viac ako rok. Vláda a parlament to teraz majú zvládnuť za tri dni,“ uzavrel poslanec.