Železnice SR (ŽSR) dospeli k dohode so žilinským podnikateľom Georgeom Trabelssiem pri odkúpení pozemkov pod autobusovou stanicou potrebných pre budovanie cestného nadjazdu v rámci rekonštrukcie žilinského železničného uzla. Informovala o tom hovorkyňa ŽSR Ria Feik Achbergerová.
Ústretový krok pre rozvoj Žiliny
Samotná rekonštrukcia sa začala ešte začiatkom minulého roka, pozemky vo vlastníctve spoločnosti Organizátor RIDS zostávali však nevysporiadané.
„Od úvodných rokovaní som nemal a ani nemám ekonomický záujem na tejto investícii, keďže zmenšenie autobusovej stanice z hľadiska kvality nie je výhodné. Pre rozvoj Žiliny a v záujme všetkých Žilinčanov som sa rozhodol urobiť ústretový krok a odpredať časť pozemku, hoci tým prídeme o plochu, ktorá dnes slúži ako nástupište,“ poznamenal Trabelssie.
Verejnosti v Žilinskom kraji sa výrazne zjednoduchší cestovanie, župa čoskoro spustí integrovanú dopravu
Ako ďalej dodal žilinský podnikateľ, projekt síce mierne skomplikuje manažovanie autobusovej dopravy, ale aj na to sú pripravení.
„Počas rekonštrukčných prác budeme dbať nielen na zvýšenú bezpečnosť cestujúcej verejnosti, ale aj na plynulé, kvalitné a bezproblémové poskytovanie a zabezpečovanie služieb v rámci autobusovej dopravy. Našou snahou totiž je, aby vyvolanú rekonštrukciu autobusovej stanice čo najmenej pocítili najmä cestujúci, ale i dopravcovia,“ podotkol Trabelssie.
Kompromis oboch strán
Výsledná dohoda je podľa ŽSR kompromisom, ktorý zohľadňuje potreby a oprávnené požiadavky oboch zmluvných strán.
„ŽSR oceňujú konštruktívny prístup zmluvného partnera k riešeniu danej situácie a jeho ochotu rokovať a dohodnúť sa na takej úprave právnych vzťahov, ktorá reflektuje potreby ŽSR a mesta Žilina. ŽSR deklarujú, že v spolupráci so zmluvným partnerom urobia všetko pre to, aby dopad realizovaných prác na obyvateľov a návštevníkov mesta Žilina bol čo najmenší,“ uviedla hovorkyňa ŽSR.
Cestujúci sa v Žilinskom kraji odvezú pohodlnejšie, na cestách bude jazdiť 30 nových autobusov
Plánovaný nadjazd má prepojiť Ulicu 1. mája pred stanicou s Uhoľnou ulicou, ktorá vedie za koľajiskom popred zimný štadión a štadión MŠK Žilina a z Uhoľnej ulice sa napojí na cestu I/60.
„Nadjazd odťaží aj Hviezdoslavovu ulicu priamo pred železničnou stanicou. Dnes je vyťažená, Kysuckou cestou ňou smeruje do centra množstvo áut. Po rekonštrukcii bude mať charakter predstaničného námestia, kde bude mať vjazd povolený len mestská hromadná doprava a autá k železničnej stanici a hotelu Polom,“ doplnila Feik-Achbergerová.
Rekonštrukcia železničného uzla má dĺžku zhruba 14 kilometrov v smere východ – západ a 2,3 kilometra v smere sever – juh. Opravou prejde 50 kilometrov koľají, železničné mosty, nástupištia, podchody aj podjazdy. Zhotoviteľom stavby Uzol Žilina je Združenie pod Dubňom na čele so spoločnosťou Strabag.