Železnice Slovenskej republiky navrhli riešenia prostredníctvom garantovaných mimoriadnych prémií pri dobrých hospodárskych výsledkoch.
Po šiestom kole vyjednávania vedenia Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) a odborových organizácií o kolektívnej zmluve na roky 2019 a 2020 ostáva naďalej otvorený najdôležitejší bod, a to mzdový nárast.
„ŽSR prišli v tejto téme s návrhom riešení prostredníctvom garantovaných mimoriadnych prémií pri dobrých hospodárskych výsledkoch,“ informoval v stredu hovorca ŽSR Michal Lukáč po rokovaní spoločnosti s odborármi.
Štátny správca železničnej infraštruktúry zároveň navrhuje zmenu odmeňovacieho systému, ktorá zabezpečí motiváciu prioritne prevádzkových pracovníkov. „Prezentovaný návrh nebol odborovými organizáciami zatiaľ prijatý. Ďalšie kolo vyjednávania o kolektívnej zmluve je naplánované na 31. januára,“ uviedol Lukáč.
„Vedenie ŽSR má záujem na uzatvorení novej kolektívnej zmluvy v čo najkratšom čase,“ dodal hovorca.
Stovky účastníkov protestu
Odborové organizácie pri ŽSR sú v štrajkovej pohotovosti od 11. januára. Žiadali zvýšenie tarifných miezd o sto eur, teda približne o 10 percent, zamestnávateľ pôvodne navrhol rast miezd o desať eur, čo odborári označili za neprijateľné.
Podporiť kolektívne vyjednávanie a korektný sociálny dialóg prišli v stredu dopoludnia stovky účastníkov zhromaždenia pred sídlom generálneho riaditeľstva ŽSR v Bratislave.
„Dôrazne žiadame generálneho riaditeľa a vedenie železníc o obnovenie konštruktívneho a rovnocenného sociálneho dialógu a predovšetkým o urýchlené uzatvorenie kolektívnej zmluvy, ktorá ako jediná garantuje zamestnancom spravodlivé mzdové ohodnotenie, primerané pracovné podmienky a sociálne istoty,“prečítala z vyhlásenia na zhromaždení podpredsedníčka Odborového združenia železničiarov (OZŽ) a predsedníčka Podnikového výboru OZŽ Darina Fabuľová.
Presadzovať oprávnené záujmy
Odborári zároveň vyzvali generálneho riaditeľa ŽSR Juraja Tkáča a vedenie spoločnosti, aby vynaložili maximálne úsilie pri hľadaní finančných prostriedkov na zabezpečenie požadovaného mzdového nárastu a ostatných benefitov vyplývajúcich z návrhu kolektívnej zmluvy, so zreteľom na zachovanie zamestnanosti, bezpečnosti a plynulosti železničnej dopravy.
„Svoje oprávnené záujmy sme rozhodnutí presadzovať všetkými zákonnými prostriedkami, vrátane štrajku,“povedala Fabuľová.