Opozičná strana Sloboda a Solidarita tvrdí, že rukojemníkmi nezhôd v koalícii zostávajú naďalej tisícky motoristov.
BRATISLAVA 6. februára (SITA) – Za odložením hlasovania o návrhu zákona o prevádzke vozidiel v cestnej premávke na ďalšiu schôdzu Národnej rady SR sú podľa strany Sloboda a Solidarita (SaS) nezhody vo vládnej koalícii týkajúce sa liberalizácie podmienok technickej a emisnej kontroly. Opozičná strana tvrdí, že rukojemníkmi nezhôd v koalícii zostávajú naďalej tisícky motoristov.
Poslanec parlamentu a tímlíder SaS pre dopravu Miroslav Ivan v utorok na tlačovej besede uviedol, že je nemysliteľné, aby problém so zmiernením pokút za chýbajúcu technickú a emisnú kontrolu vozidla musel čakať na to, aby sa koalícia dohodla na tom, či liberalizovať alebo neliberalizovať trh s prevádzkovateľmi staníc technickej kontroly a pracovísk emisnej kontroly.
Rezort dopravy by mal prísť s jednoduchým riešením
„Očakávame, že ministerstvo dopravy, ak sa to bude takto ďalej naťahovať, príde konečne s jednoduchým riešením a nebude čakať, až sa vyrieši tento spor v koalícii,“ povedal Ivan. Rezort by mal podľa neho navrhnúť jednoduchú zmenu v prípade pokút, takú, akú liberáli navrhli už pred vyše rokom.
Ivan si myslí, že netreba čakať s malými zmenami na komplexné zmeny v spomínanom zákone. Konflikt v koalícii v tejto otázke podľa poslanca je, keďže už na schôdzi vlani v novembri sa pri hlasovaní o pôvodnej novele zákona rozhodovalo či niečo vyňať na samostatné hlasovanie alebo nie.
Novela, ktorú minister dopravy a výstavby Arpád Érsek vtedy stiahol z rokovania parlamentu, sa týkala iba liberalizácie trhu technickej a emisnej kontroly a tiež zmiernenia pokút za jej neabsolvovanie v určenej lehote. Minister namiesto novely prišiel s návrhom úplne nového zákona o podmienkach prevádzky vozidiel v cestnej premávke.
O návrhu sa podľa Ivana malo hlasovať na tejto schôdzi
Pozmeňujúci návrh poslanca za Smer o obmedzení liberalizácie podľa Ivana vyvoláva možnosť korupcie v budúcnosti pri udeľovaní licencií staníc technickej kontroly. „V rámci rokovania k tomuto novému zákone je 82 zmien z výborov,“ povedal Ivan s tým, že to bol aj argument preloženia hlasovania na ďalšiu schôdzu.
„Ak toto je dôvod na preloženie hlasovania, prečo sme hlasovali vo výboroch pár minút po tom, ako ústavnoprávny výbor prijal nejaké zmeny a na gestorský výbor (pre hospodárske záležitosti) sme to dostali o päť minút potom,“ upozornil Ivan. Myslí si, že o návrhu zákona bolo potrebné hlasovať na tejto schôdzi o niekoľko dní, a nie čakať na ďalšiu schôdzu.
Termín na prevzatie smerníc EÚ by mal byť dodržaný
Ministerstvo dopravy a výstavby SR v súvislosti s presunom hlasovania o návrhu zákona na ďalšiu schôdzu parlamentu informovalo, že legislatívny proces nemôže ovplyvniť a je plne na rozhodnutí poslancov, ako a kedy jednotlivé zákony schvália. „Rokovanie o návrhu zákona o prevádzke vozidiel v cestnej premávke bolo preložené na ďalšiu schôdzu, naďalej však platí, že účinnosť nového zákona je navrhovaná na 20. mája 2018 z dôvodu povinnej transpozície smerníc EÚ a tento termín sa stíha aj po schválení na nasledujúcej schôdzi,“ uviedol rezort dopravy pre agentúru SITA.
Európska komisia môže začať konanie voči SR, ak nestihne lehotu
Ministerstvo dopravy pripravilo nový zákon najmä z dôvodu prijatia balíčka opatrení Európskej únie v súvislosti s kontrolami technického stavu vozidiel, nových predpisov upravujúcich schvaľovanie vozidiel a dohľadu nad trhom. Nové európske smernice v tejto oblasti nadobudli účinnosť 20. mája 2014 a členské štáty EÚ boli povinné prijať vlastné vnútroštátne predpisy do 20. mája 2017, pričom uplatňovať ich musia najneskôr do 20. mája 2018.
Ak by zákon nebol schválený a príslušná časť nebude účinná do 20. mája, Európska komisia začne konanie voči SR. Návrh zákona má navrhovanú účinnosť pre jednotlivé časti 1. marca a 20. mája 2018, vzhľadom na povinnú transpozíciu smerníc EÚ, a 1. januára 2020 z dôvodu zmeny informačných systémov.