Mestská časť Bratislava – Staré Mesto plánuje vyhlásiť novú súťaž na zabezpečenie lodnej prepravy z jedného brehu Dunaja na druhý.
V hlavnom meste Slovenska chcú obnoviť osobnú lodnú prepravu cez Dunaj. Mestská časť Bratislava – Staré Mesto plánuje vyhlásiť novú súťaž na zabezpečenie lodnej prepravy medzi brehmi rieky v Starom Meste a Petržalke. Snaží sa tak po dlhých rokoch oživiť prevádzku známeho plavidla propeler.
Pracovná skupina má nastaviť podmienky pre súťaž tak, aby bol vybratý prevádzkovateľ lodnej dopravy. V minulosti súťaž pre procesné chyby zrušili. Priestor v okolí budovy Propelera na Rázusovom nábreží v Starom Meste sa má stať verejným priestorom a aj atrakciou pre obyvateľov mesta a turistov.
Kaviareň má fungovať od 1. mája
Historická kaviareň Propeler by mala znova fungovať od 1. mája. Informovala o tom v stredu starostka Starého Mesta Zuzana Aufrichtová s tým, že investície do obnovy Propelera pokryje akciová spoločnosť Technické služby Starého Mesta a mali by dosiahnuť maximálne 30-tisíc eur.
Projekt je v súlade s memorandom, ktoré podpísalo súčasné vedenie Starého Mesta s magistrátom hlavného mesta. „Propeler by mal slúžiť ako kaviareň a aj ako turistický bod, kde turisti nájdu informácie o Bratislave, alebo si budú môcť kúpiť suveníry,“ uviedla Aufrichtová.
Budovu navrhol architekt Belluš
V minulosti spájal oba brehy Dunaja premávajúci propeler. Lode prevážali ľudí zo Starého Mosta do Petržalky k Sadu Janka Kráľa. Postupne však lodná preprava skončila a priestor Café Propeler chátral. Žiaden z príležitostných nájomcov nedokázal využiť jej potenciál.
Funkcionalistickú budovu Propeler z roku 1930 navrhol architekt Emil Belluš v podobe dvojičiek stojacich oproti sebe na oboch brehoch Dunaja. Súvisí s históriou lodnej prepravy po Dunaji v hlavnom meste.
Posledná plavba v roku 2003
História bratislavského propelera siaha do 19. storočia. Podnikateľ Heinrich Hörnes začal v roku 1891 prevádzkovať tri lode, ktoré kyvadlovým spôsobom premávali medzi dunajskými brehmi.
Ľudia lode využívali hlavne na cestu za kaviarňami a kúpaliskom na petržalskom nábreží, neskôr sa rodiny plavili propelerom do lunaparku. Posledný propeler uviedli do prevádzky v roku 1978 pod menom Kamzík. Na svoju poslednú plavbu sa propeler vydal v roku 2003, linka bola stratová, preto ju zastavili.