Výstavba druhej etapy električkovej trate v bratislavskej mestskej časti Petržalka by mala byť budovaná ako bezkolízny dopravný systém.
„V prípade, ak má byť druhá etapa výstavby električkovej trate v Petržalke plnohodnotnou súčasťou nosného systému hromadnej dopravy v hlavnom meste, mala byť v ideálnej podobe podľa môjho názoru kompletne riešená ako bezkolízny dopravný systém. V opačnom prípade bude dochádzať k vzájomnému negatívnemu ovplyvňovaniu s cestnou dopravou,“ uviedol pre agentúru SITA generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák.
Môžu hroziť dopravné zápchy
V prípade, že budúcu električkovú trať nepostavia bezkolízne, môžu hroziť v Petržalke dopravné zápchy. Jednou z križovatiek, ktoré majú byť úrovňové, je napríklad aj križovatka na Jungmannovej ulici.
Ako sa vyjadrila viceprimátorka Bratislavy Tatiana Kratochvílová, tento spôsob riešenia križovatiek nezahustí dopravu. „Podľa dopravno-kapacitného posúdenia by doprava mala byť plynulá,“ uviedla pre agentúru SITA.
S niektorými linkami sa v Bratislave už nestretnete, dopravný podnik vysvetlil prečo
Mesto uvažuje aj o štvorminútových intervaloch, v ktorých majú jazdiť električky. Podľa Palčáka však tento interval nebude dostatočný, ani jeho prípadné skrátenie, z dôvodu zhustenia automobilovej dopravy na úrovňových križovatkách.
„Ani napriek využívaniu veľkokapacitných električiek nebude uvažovaný 4-minútový interval dostatočný z hľadiska budúceho prepravného potenciálu tohto systému, ale aj dopytu cestujúcich v špičkách. Jeho skrátenie nebude možné vzhľadom na značný nepriaznivý dopad na plynulosť automobilovej dopravy v miestach úrovňových križovaní,“ povedal Palčák.
Projekt druhej etapy trate do Petržalky
Skrátenie intervalu jazdy električiek na jednej strane umožní prepraviť väčšie množstvo cestujúcich najmä v čase dopravných špičiek, ale zároveň pri preferencií električkovej dopravy môže spôsobovať problémy s plynulosťou cestnej dopravy, ktorú pocítia aj chodci a cyklisti.
„Z tohto hľadiska je potrebné dopravný systém Petržalky v štádiu prípravy simulovať ako celok so stanovením minimálnej dĺžky intervalu jazdy električiek v podmienkach existujúceho a budúceho dopytu cestujúcich po preprave a z neho vyplývajúceho negatívneho ovplyvnenia kapacity/priepustnosti cestnej infraštruktúry,“ dodal Ľubomír Palčák
Predĺženie električkovej trate až po Janíkov dvor v Petržalke vo veľkej miere odbremení súčasnú dopravnú situáciu v najväčšej mestskej časti. Nová električková trať bude mať dĺžku 3,8 kilometra a sedem zastávok v úseku od Rusovskej cesty po Janíkov dvor, cez centrálnu petržalskú os. Súbežne s radiálou chcú vybudovať cyklotrasy, cesty i chodníky k zastávkam.
Projekt druhej etapy električkovej trate do Petržalky musí byť dokončený do roku 2023, dovtedy trvá oprávnené obdobie pre financovanie projektov z európskeho Operačného programu Integrovaná infraštruktúra.
Mesto podalo žiadosť o prvé stavebné povolenie 31. júla. Projekt druhej etapy električky v Petržalke je pod dohľadom Európskej komisie a zdržanie projektu podľa mesta nehrozí.