Minister dopravy a výstavby Arpád Érsek nepredpokladá, že za budúcich desať až pätnásť rokov je štát schopný pri pripravenosti všetkých úsekov diaľnic minúť viac ako 1,5 až 2 miliardy eur.
BRATISLAVA 18. februára (SITA) – Uvoľnenie dlhovej brzdy za účelom výstavby diaľnic a rýchlostných ciest neznamená, že zadlžime štát. V diskusnej relácii RTVS O 5 minút 12 to v nedeľu povedal minister dopravy a výstavby Arpád Érsek (Most-Híd). „My nie sme schopní minúť až toľko peňazí o koľkých sa rozpráva v dlhovej brzde. Ja ich potrebujem mať zabezpečené, lebo zákon hovorí, že nemôžete súťažiť do tej doby, pokiaľ nemáte finančné krytie. Takže to je zákonom dané,“ uviedol.
Érsek: Peniaze sa dajú nájsť aj v rozpočte
Ako ďalej povedal, nepredpokladá, že za budúcich desať až pätnásť rokov je štát schopný pri pripravenosti všetkých úsekov diaľnic minúť viac ako 1,5 až 2 miliardy eur. „Teraz nech zvážia ekonómovia a bankári, či je to veľa pre dlhovú brzdu alebo málo pre dlhovú brzdu,“ povedal minister. Financie na dopravnú infraštruktúru sa však podľa neho dajú nájsť aj v rozpočte.
Nevyužité eurofondy možno presunúť na dopravu
„Premiér na poslednej vláde povedal, že chce mať odpočet všetkých rezortov, ako čerpajú európske fondy a koľko budú ešte do konca tohto obdobia potrebovať. A keď ostanú peniaze a predpokladám, že ostanú, tak ich presunie na dopravu,“ povedal minister s tým, že rezort dopravy patrí medzi najlepších čerpateľov a má momentálne všetky fondy vyčerpané. „Budú hotové projekty na 187 miliónov eur na cesty I. triedy,“ zdôraznil.
Ivan: Dlhová brzda je nástroj, ako udržať koalíciu na uzde
Podľa poslanca Miroslava Ivana (SaS) je prípadné získanie spomínaných finančných prostriedkov dobrá správa. „My sme sa k návrhu dlhovej brzdy vyjadrili. Našťastie ju máme. To je pre nás jediný nástroj, ako túto koalíciu udržať na nejakej finančnej uzde,“ povedal s tým, že samotný minister pripustil, že nepotrebuje až toľko peňazí, v súvislosti s akými sa hovorilo pri prípadnom uvoľnení.
Návrh na uvoľnenie brzdy bol absolútne nepripravený
„My sme videli v tom zozname požiadavky na uvoľnenie dlhovej brzdy pre viac ako tisíc kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest. Niektoré sú v takom stave, že sa ani len technicky nemôžu začať v priebehu desiatich rokov. Niektoré majú intenzity, že ani za pätnásť až dvadsať rokov nebude potrebné viac ako dva pruhy pre ne,“ vyhlásil s tým, že návrh na uvoľnenie brzdy bol absolútne nepripravený.
„Potom je otázka, že čo iné rezorty,“ skonštatoval. Podľa ministra však napríklad v susednom Maďarsku inštitút dlhovej brzdy vôbec nepoznajú. „A stavajú a robia a idú,“ skonštatoval s tým, že treba nájsť strednú cestu. „Uvoľnenie brzdy je jednou z foriem financovania dopravnej infraštruktúry,“ dodal Érsek.