Minulý týždeň večer, keď sa Bratislava pomaly lúčila s ďalším uponáhľaným dňom, sa odohral príbeh, ktorý by mohol byť scenárom lacného thrilleru: mladá žena menom Andrea si objedná taxík cez aplikáciu Bolt, z okrajovej štvrte Bory do centra mesta, na Račianske mýto.
Namiesto toho sa ocitne na diaľnici k rakúskej hranici, blízko Bergu, kde v panike uteká z auta. Pre ňu to bol pokus o únos, pre políciu „jazykové nedorozumenie“ a pre Bolt zlyhanie GPS. Táto dráma nie je len o jednej chybnej navigácii – je to krivé zrkadlo hlbšieho konfliktu medzi tradičnými taxikármi a ride-hailingovými gigantmi ako Bolt, ktorý práve teraz a takto vrcholí v Bratislave.
Varovania združenie taxikárov
Od januára 2025 platia nové pravidlá: každé taxi, či už klasické, alebo objednané cez aplikáciu, musí mať slovenské značky. Cieľom bolo zastaviť neregulovaných zahraničných vodičov, ktorí jazdia pre platformy ako Bolt.

Šetrenie na doprave: Ako si vypichnúť obe oči - KOMENTÁR
Združenie taxikárov už roky varuje, že aplikácie zamestnávajú šoférov, ktorí neovládajú slovenčinu, ani miestne reálie, čo doslova ohrozuje pasažierov. A nie sú to len reči. Minulý rok v marci dostal pasažier ranu do tváre, v decembri 2023 obvinili vodiča z pokusu o znásilnenie a v Košiciach púšťali v taxíku nevhodné videá.
Na internete sa ľudia sťažujú na vodičov, ktorí nepoznajú ulice a spoliehajú sa len na navigáciu. Vedie to k zmätkom, alebo aj k nebezpečným situáciám.
Argumentácia platforiem
Na druhej strane treba vnímať aj argumentácia platforiem: Bolt a podobné služby demokratizovali a evanjelizovali taxi dopravu. Pred ich príchodom boli tradiční taxikári doslova a do písmena kráľmi ulíc. A tak vás taká 9,7-kilometrová jazda po Bratislave mohla vyjsť pokojne aj na 82 eur.
Appky priniesli nižšie ceny, transparentnosť a dostupnosť – dnes je jazda s Boltom často lacnejšia ako údržba vlastného auta. Pre mladých, turistov či pre tých z nás bez auta, to znamená slobodu.
Bolt sa chváli, že v Bratislave pôsobí ako „bezpečná a spoľahlivá“ služba s top-rated vodičmi. Ale realita? Jazyková bariéra, ako v prípade Andrey, nie je výnimkou. Mnohí vodiči sú Ukrajinci, alebo iní cudzinci z fleetových firiem ako Coffee Taxi či Kukon, ktorí sa snažia prežiť v krutom konkurenčnom boji. To vedie k situáciám, kde pasažier kričí „nie tam!“, vodič mu nerozumie – a jazda sa mení na dobrodružstvo, ktoré nikto nechcel.
Sľuby ministerstva dopravy
Kriticky sa spýtajme: kto na tom profituje? Bolt, estónsky unicorn, berie provízie a presúva zodpovednosť na iné firmy. Tradiční taxikári, ktorí stratili svoje výsady, tlačia na políciu, aby kontrolovala vodičov Boltu na každom kroku. Ministerstvo dopravy sľubuje prísnejšie pravidlá – testy zo slovenčiny, prísnejšie licencie, no to nestačí.
Potrebujeme vyvážený prístup k riešeniu problému: appkári musia investovať do overovania vodičov (jazykové testy, lokálne znalosti). Taxikári zas musia znížiť ceny a byť celkovo transparentnejší. Inak sa zo súťaže stane boj, kde prehráva pasažier – či už platením vysokých cien za taxík, alebo strachom z neznámeho vodiča.
Tento príbeh nie je len o ceste z Bory do centra. Je o tom, ako moderné technológie menia naše mesto, prácu a bezpečnosť. Bez rozumných pravidiel sa Bratislava stane miestom ďalších „nedorozumení“. My, obyčajní ľudia, zostaneme uväznení v aute, ktoré ide tam, kam nechceme. Je čas, aby úrady vzali kormidlo do rúk – inak sa moderné appky stanú strachu a chaosu.