Výstavba úseku diaľnice D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala, ktorá mala trvať do konca roka 2019, sa pravdepodobne predĺži o jeden rok.
Prerazenie tunela Višňové v dĺžke sedem a pol kilometra na úseku diaľnice D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala (13,5 km) trvalo oproti plánu dlhšie o trištvrte roka. Pôvodne mali byť obe rúry najdlhšieho cestného tunela na Slovensku prerazené do konca minulého roka. Taliansko-slovenské združenie spoločností Salini Impregilo, S. p. A. a Dúha, a. s., ktoré diaľničný úsek stavia, pôvodný termín nestihlo.
„Tunel Višňové zhotoviteľ kompletne prerazil v prvý septembrový týždeň,“ potvrdila pre agentúru SITA hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s. (NDS) Michaela Michalová. „Tunel bol prerazený s meškaním približne deväť mesiacov, niektoré stavebné objekty sú vo väčšom omeškaní,“ uviedla.
Výstavba môže trvať do konca roka 2020
V súčasnosti síce stále platí zmluvný termín ukončenia výstavby úseku D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala do konca roka 2019, vzhľadom na omeškanie sa stavebné práce môžu predĺžiť do konca roka 2020. „NDS využíva všetky zmluvné možnosti na vyvíjanie tlaku na zhotoviteľa, aby minimalizoval svoje meškanie, úsek stavebne dokončil do konca roka 2020 a následne by sa spustila skúšobná prevádzka,“ dodala Michalová.
Stavbárom hrozí za meškanie sankcia
Úsek D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala je vo výstavbe od leta 2014. Zhotoviteľ sa ho zaviazal vybudovať za zmluvnú cenu 409, 8 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (491,8 mil. eur vrátane DPH) pôvodne do konca roka 2019. Keďže tento termín už nie je reálny, stavbárom za to hrozí od NDS ako investora sankcia vo výške 2 mil. eur za každý mesiac omeškania. Zhotoviteľ sa odvolával na zhoršené geologické podmienky na stavbe, rozhodnúť by mal nezávislý stavebný dozor. NDS uvažuje nad využitím medzinárodnej arbitráže za pomoci zahraničného odborníka, ak sa so zhotoviteľom nedohodne.
Minister dopravy opäť na stavbe
S postupom prác na stavbe úseku D1 s tunelom Višňové by sa v rámci kontrolného dňa v utorok mali oboznámiť minister dopravy a výstavby Arpád Érsek a generálny riaditeľ NDS Ján Ďurišin. Minister dopravy počas poslednej kontroly tejto stavby v júni upozornil, že uvedený úsek bol problémový už pri jeho nástupe na post pred dvoma rokmi. Zhotoviteľa vtedy dôrazne vyzval, aby dodržal nový, augustový termín prerazenia tunela s tým, že v septembri si to príde osobne opäť skontrolovať. Zhotoviteľ mal tiež do tridsať dní predložiť aktualizovaný a záväzný harmonogram výstavby, ktorý bude rezort dopravy veľmi striktne kontrolovať.