Súťaž na dostavbu diaľničného úseku D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala so sedem a pol kilometra dlhým tunelom Višňové vyhrala stavebná spoločnosť Skanska. Firma predložila spomedzi troch prihlásených uchádzačov do súťažného dialógu najlepšiu ponuku, zároveň je aj dobre oboznámená s aktuálnou havarijnou situáciou samotného tunelu.
Úsek dokončí za zmluvnú cenu 254,83 milióna eur do konca roka 2023. Informoval o tom prostredníctvom online diskusie minister dopravy Andrej Doležal s tým, že projekt je financovaný z európskych zdrojov.
Dostavbu zaplatia eurofondy
„Višňové bude! Dnes mi spadol obrovský kameň zo srdca, lebo stavbu prevezme renomovaný, zodpovedný a skúsený zhotoviteľ. Od podpisu zmluvy nás delia už len dni, potom zhotoviteľ prevezme stavenisko a do pár mesiacov sa na úseku začne čulý pracovný ruch,“ dodal minister dopravy a výstavby Andrej Doležal. Zároveň pripomenul, že nejde len o dostavbu, ale aj o opravu tunelu.
Podľa neho celý projekt by sa mal stihnúť do konca roka 2023, samozrejme, ak nenastanú nepredvídateľné udalosti.
Otvorenie nového úseku D1 situáciu v Žiline príliš nezlepší, primátor volá po dokončení tunela Višňové
Predošlý zhotoviteľ konzorcium Salini Impregilo – Dúha odišiel zo stavby kľúčového úseku D1, ktorý odkloní dopravu z cesty I. triedy popod Strečno, v marci 2019. Novú súťaž na dokončenie úseku vyhlásila Národná diaľničná spoločnosť (NDS) formou takzvaného súťažného dialógu v januári 2020.
Pred Vianocami v roku 2020 prišli ponuky troch stavebných firiem. Ponuky uchádzačov posudzovala a vyhodnotila 11-členná hodnotiaca komisia.
Tunel ušetrí ďalšie minúty
Okrem ceny, ktorá mala v hodnotení váhu 45 percent, bola kritériom lehota na prípravu projektovej dokumentácie (váha 5 percent), lehota na sprejazdnenie diaľnice (váha 35 percent) a environmentálne kritérium, konkrétne množstvo akumulovanej vody v krajine (váha 15 percent).
Ako dodal Andrej Doležal, zhotoviteľ deklaroval, že diaľničný úsek D1 dokončí do konca roka 2023, čo je podmienka na čerpanie eurofondov z aktuálneho operačného programu MDV SR OP Integrovaná infraštruktúra.
Okrem dokončenia najdlhšieho tunela s dĺžkou 7 460 metrov bude zhotoviteľ pracovať na siedmich mostoch a zvyšku úseku s celkovou dĺžkou 13 510 metrov. Po dokončení prinesie úsek úsporu času motoristom 15 minút, prepojí novootvorený úsek D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka, čím vznikne úplný obchvat Žiliny s už existujúcim diaľničným obchvatom Martina.