Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) podľa výsledkov diagnostiky železničných tratí a stavieb v roku 2023 nepredpokladajú zavádzanie rozsiahlych obmedzení v ich prevádzke. Naďalej však budú pretrvávať prechodné obmedzenia traťovej rýchlosti dlhodobého charakteru.
Obmedzenia spôsobuje zlý stav trate
„Naďalej budú zavedené trvalé obmedzenia traťovej rýchlosti z dôvodu zlého celkového technického stavu trate. Odstránenie uvedených obmedzení, prechodných a trvalých, je možné len rozsiahlou investičnou činnosťou so zabezpečenými finančnými prostriedkami. Do úvahy musíme tiež brať potrebný čas na predrealizačnú prípravu a samotnú realizáciu,“ uviedla pre agentúru SITA riaditeľka odboru komunikácie a marketingu ŽSR Ria Feik Achbergerová.
Železnice mimoriadne menia grafikon, dôvodom sú výluky pre rozsiahle rekonštrukcie tratí
Trvalé zlepšenie vedia dosiahnuť
Pravdepodobne bude tiež pokračovať nepriaznivý trend zavádzania prechodného obmedzenia traťovej rýchlosti z dôvodu defektoskopických chýb výhybkových súčiastok, a to aj na modernizovaných úsekoch železničných koridorov.
„Nedá sa vylúčiť vznik obmedzení z dôvodu ďalších rôznych chýb na zariadeniach železničných tratí a stavieb s ohľadom na ich vek a deficit údržby,“ priblížila komunikačná šéfka železníc.
„Trvalé zlepšenie tohto stavu vieme dosiahnuť, ale je potrebné začať s realizáciou komplexných rekonštrukcií minimálne v rozsahu jednoduchej reprodukcie vo výrazne väčších objemoch a návrat k cykličnosti hlavných opravných prác medzi dvomi rekonštrukciami,“ dodala Feik Achbergerová.