Tatranci včera 9. januára spustili petíciu proti vedeniu obchádzkovej trase mestom Vysoké Tatry. Dôvodom nového trasovania kamiónov má byť obmedzenie dopravy na moste v Kežmarku. Miestni obyvatelia sa obávajú o bezpečnosť domácich aj návštevníkov. Zároveň poukazujú aj na negatívny dopad na životné prostredie, rušenie zveri a vysokú mieru vypúšťania exhalátov do ovzdušia, dopravné zaťaženie územia a dopad na cestovný ruch.
„Rozhodlo sa o nás bez nás. V rámci toho, že Vysoké Tatry ležia na území Tatranského národného parku, je tu dlhodobo vylúčená kamiónová doprava, tým pádom ani cesty na to nie sú stavané. Zničia nám celú infraštruktúru,“ tlmočil argumenty petičného výboru pre agentúru SITA jeho člen Michal Hanč. Ten sa obáva, že mestom tak prejde 1500 až 2000 kamiónov.
Mesto zvažuje štrajkové akcie
Petičiari zbierajú podpisy na internete, kde petíciu od rána podpísalo viac ako dvesto ľudí, ale chcú tiež oslovovať ľudí v uliciach. Hanč nevylúčil ani štrajky či blokovanie ciest.
Podľa Slovenskej správy ciest bude obchádzka viesť po cestách I. a II. triedy, a to Kežmarok – Spišská Belá – Tatranská Kotlina (cesta I/66) – Tatranská Lomnica – Starý Smokovec (cesta II/537) – Poprad (II/534).
Dopravné značenie bude zmenené dnes, 10. januára. „Pre nákladnú a tranzitnú dopravu nad 18 ton zo smeru od Starej Ľubovne a okolia žiadame využívať náhradnú trasu v smere na Prešov cez Sabinov,“ informovala hovorkyňa SSC Lucia Karelová.
Kamióny môžu skomplikovať dopravu
Hanč sa však obáva, či bude táto požiadavka rešpektovaná. „Nemôžeme očakávať od kamionistov, kde je každá minúta a kilometer drahý, že budú brať túto žiadosť Slovenskej správy ciest ako doktrínu,“ poznamenal.
Poukázal tiež na to, že v Tatrách majú práve topsezónu a s ňou sa spájajú aj zápchy na cestách. Len za uplynulé týždne sa podľa jeho slov niekoľkokrát nedalo prejsť cez mesto.
Okrem toho čaká Vysoké Tatry ďalší nápor turistov aj počas jarných prázdnin, poľských či slovenských, ako aj pri príležitosti viacerých podujatí. Už 18. a 19. januára to budú medzinárodné majstrovstvá v stavaní ľadových sôch Tatry Ice Master.
Hrozí zosuv pôdy
Petičiari zároveň poukazujú na riziko zosuvu svahu nad cestou nad Tatranskou Lesnou, tiež na stav zvodidiel i oporných múrov.
„V zmysle petičného práva žiadame, aby Okresný úrad Prešov, odbor cestnej dopravy a pozemných komunikácií so sídlom v kraji, ako príslušný orgán štátnej správy pre cesty I. triedy zmenil obchádzkovú trasu vedúcu cez mesto Vysoké Tatry. Tiež zrušili dočasné dopravné značenie, ktoré bolo určené z dôvodu obmedzenia dopravy na moste na ceste I/66 v meste Kežmarok, tak, aby obchádzková trasa a jej značenie neviedli cez územie mesta Vysoké Tatry,“ uvádza sa v petícii.
Mesto sa obáva o električku
Tatranci sa obávajú aj toho, že za obeť padnú už zrekonštruované úseky či napríklad nový kruhový objazd v Tatranskej Lomnici. „Ani autobus sa okolo neho nevie poriadne pretočiť, nieto ešte kamión, ktorý pôjde aj s návesom,“ upozornil Hanč.
Od leta sa pracovalo aj na novej ceste od Popradu po Starý Smokovec. „Trištvrte cesty je urobenej. Teraz tam chcú k penziónu Rajmund umiestniť značku, že kamióny musia ísť vyššie s reťazami, tým pádom zničia staviteľovi cesty polovicu práce, ktorú spravil,“ dodal člen petičného výboru.
Pripomenul tiež, že Prešovský samosprávny kraj sa chystá rekonštruovať Cestu slobody, ktorá je v dezolátnom stave. „Bojíme sa aj toho, že sa nám celá cesta zosunie na električku. Tie cesty nie sú stavané na ťažké kamióny, je to nonsens,“ uzavrel.
Zdevastovaný most v Kežmarku
V meste Kežmarok platí pre zlý stav mosta cez rieku Poprad na ceste prvej triedy I/66 mimoriadna situácia. SSC ako jeho správca na ňom obmedzila dopravu pre vozidlá nad päť ton. Od 30. decembra 2019 platí mimoriadna situácia aj v celom Prešovskom kraji.
Slovenská správa ciest podľa jej hovorkyne rokuje s orgánmi verejnej správy, štátnej správy, samosprávy a polície. „Momentálne sa spracováva projektová dokumentácia na osadenie provizórneho mosta. Termín zriadenia provizórneho premostenia je do konca marca 2020,“ uviedla.
Ešte pred vianočnými sviatkami začala správa ciest obstarávať dokumentáciu na stavebné povolenie pre rekonštrukciu či prestavbu predmetného mosta. Začiatok realizácie pritom nepredpokladá skôr ako v druhej polovici roka 2020.