Trend elektromobility sa ukázal ako nezastaviteľný a neobchádza ani Slovensko. Proces transformácie v individuálnej doprave je síce oproti ostatným krajinám Európskej únie o niečo pomalší, krajina však napreduje.
S prechodom z konvenčných vozidiel na autá s alternatívnymi pohonmi však súvisí celá škála opatrení. Nehovoríme iba o motivácii a dostatočnej informovanosti občanov či rozširovaní nabíjacej siete v krajine. Ide aj o preškoľovanie záchranných zložiek či úpravy v cestnom zákone a nastavení lehôt pre technické a emisné kontroly.
STK a EK platia pre všetkých rovnako
Lehoty pre vykonanie povinných technických a emisných kontrol sú pri autách na alternatívne pohony nastavené rovnako ako pri vozidlách so spaľovacím motorom.
Ako informovalo Ministerstvo dopravy a výstavby SR (MDV SR), zákon o prevádzke vozidiel v cestnej premávke nerozlišuje povinnosť podrobiť vozidlo technickej kontrole vzhľadom na druh pohonu, prihliada sa na kategóriu vozidla.
To znamená, že pri osobných autách M1 sú všetci majitelia áut povinní vykonať prvú technickú a emisnú kontrolu po štyroch rokoch, následne každé dva roky.
Od emisných kontrol sú oslobodené iba čisto elektrické vozidlá. Majitelia hybridných či plug-in hybridných áut sa však tejto povinnosti nevyhnú.
Rezort ďalej uviedol, že kontroly na staniciach STK a EK prebiehajú pri autách s alternatívnymi pohonmi rovnako ako pri konvenčných vozidlách, preto vylúčilo akékoľvek problémy súvisiace s ich vykonaním či prípadné dokupovanie špeciálnych zariadení.
Rezort tiež nepredpokladá, že by si stanice účtovali rôzne ceny v závislosti od typu motora.
Rezort vnútra už školí záchranárov
S pribúdajúcim počtom elektrických a hybridných vozidiel na slovenských cestách je nevyhnutné aj vyškoliť príslušníkov policajného, no najmä hasičského zboru. Silné elektrické napätie a uskladnená elektrická energia pod kapotou auta je síce na najvyššej bezpečnostnej úrovni, záchranári však potrebujú poznať fungovanie a komponenty umiestnené v motore.
„V rámci kurzu špecializovanej odbornej prípravy hasič-záchranár prebieha preškolenie príslušníkov HaZZ ako postupovať pri nehode motorových vozidiel s vysokonapäťovými trakčnými batériami,“ uviedol hovorca Ministerstva vnútra SR Petar Lazarov.
Dodal že, hasiči sa pravidelne zúčastňujú na školeniach organizovaných priamo výrobcami automobilov.
„V prvej polovici roka 2018 bola na všetky hasičské stanice rozdistribuovaná príručka od výrobcov automobilov, ktorá obsahuje dôležité informácie a postupy zásahov pri elektromobiloch. V súvislosti so zásahmi pri dopravných nehodách elektromobilov bola vytvorená pracovná skupina, ktorá je zložená zo zástupcov Hasičského a záchranného zboru, Žilinskej univerzity a Technickej univerzity vo Zvolene, ktorej cieľom je stanoviť metódy a postupy pri riešení havárií elektromobilov,“ doplnil Lazarov.
Viaceré výhody
V Akčnom pláne na podporu elektromobility v SR, ktorú ešte v minulom roku predstavilo Ministerstvo hospodárstva SR, sú definované viaceré výhody týkajúce sa ekologickejších modelov áut. Takýmto spôsobom sa štát snaží zvýhodňovať ich používanie oproti konvenčným vozidlám.
Medzi najvýraznejšie opatrenia, ktoré platia od decembra minulého roka, sú zelené EČV. Toto odlišné označenie áut umožňuje vodičom jazdiť v bus pruhoch, parkovať v nízkoemisných zónach či bezplatné parkovanie na vybraných miestach.
Ďalším opatrením, ktoré sa týka najmä firiem, je skrátené odpisovanie elektromobilov a hybridných vozidiel, a to zo štyroch na dva roky.
V rámci ušetrených nákladov na palivá či servis sú majitelia áut zároveň oslobodení od registračných poplatkov či dane z motorových vozidiel. Odhaduje sa, že takýmto spôsobom dokážu motoristi ušetriť v priemere až 40 % nákladov.