Združenie cestných dopravcov SR ČESMAD Slovakia vníma prípadný štrajk, ktorý oznámila Únia autodopravcov Slovenska (UNAS) na 7. januára 2020, za klopanie na otvorené dvere a za nekonštruktívne riešenie, ktoré neprispeje k pozitívnemu vnímaniu cestnej dopravy na Slovensku. Zároveň sa dištancuje od takéhoto prístupu uvedenej organizácie autodopravcov. ČESMAD Slovakia o tom informoval v pondelok v stanovisku, ktoré agentúre SITA poskytla hovorkyňa združenia Martina Baumann.
Nepreukázali legitimitu
„ČESMAD preferuje odborné riešenia, založené na makroekonomických a legislatívnych analýzach, ako aj na odbornej diskusii s jednotlivými ministerstvami, čo v minulosti prinieslo konkrétne pozitívne výsledky,“ uviedlo združenie.
Zároveň poznamenalo, že zástupcovia UNAS-u doposiaľ nepreukázali svoju legitimitu zastupovať podnikateľov v sektore cestnej dopravy na Slovensku, pretože neboli schopní preukázateľne zdokladovať reprezentatívnosť, resp. svoju členskú základňu. ČESMAD Slovakia zastupuje viac ako tisíc dopravných spoločností s približne 23 tisíc zamestnancami a 15 tisíc vozidlami. UNAS tvrdí, že má 360 členov.
Autodopravcovia vyhlásia štrajk, dôvodom je nespokojnosť s podmienkami v cestnej doprave
Výsledky viacerých analýz a medzinárodných porovnaní v rámci Európskej únie, ktoré sa týkajú legislatívnych podmienok pre podnikanie v cestnej doprave, podľa ČESMAD Slovakia skutočne preukázali, že vysoká daň z motorových vozidiel na Slovensku negatívne ovplyvňuje konkurencieschopnosť slovenských cestných dopravcov. Na Slovensku je táto daň druhá najvyššia v EÚ, pričom v okolitých krajinách je oveľa nižšia.
„Pripomíname, že podiel cestnej dopravy na celkovom objeme prepravy tovarov na Slovensku predstavuje 79 % a cestná doprava generuje približne 4,8 % HDP Slovenskej republiky. V cestnej doprave je na Slovensku približne 55 tisíc zamestnancov,“ poznamenalo združenie.
Otázka mýta na Slovensku
Najväčšie združenie cestných dopravcov na Slovensku sa podľa neho dlhodobo usiluje o zmenu legislatívy v tomto kľúčovom odvetví hospodárstva. Ministerstvu financií SR návrh novelizácie zákona o výbere mýta, ako aj nariadenia vlády predložilo ešte v roku 2018 a začiatkom tohto roka paragrafové znenie, ako aj podrobné analytické zdôvodnenie návrhu novely zákona o dani z motorových vozidiel.
Cieľom návrhu je zníženie ročnej sadzby dane za jednotlivé kategórie vozidiel, osobitne za návesovú súpravu 40 ton (ťahač a náves), a tiež zavedenie nulovej sadzby za prípojné vozidlá ako náves, ktoré nie sú motorovým vozidlom.
Dopravcovia plánujú štrajkovať, ministerstvo považuje takýto postup za neopodstatnený
„Pokiaľ ide o otázku mýta na Slovensku, združenie ČESMAD Slovakia už predložilo tak Ministerstvu dopravy a výstavby SR, ako aj Ministerstvu financií SR návrh novelizácie zákona o výbere mýta, ako aj nariadenia vlády, ktorým sa ustanovuje spôsob výpočtu mýta, výška sadzby mýta a systém zliav zo sadzieb mýta,“ priblížilo združenie. Konkrétne navrhuje zníženie sadzieb mýta pre najekologickejšie vozidlá v emisných triedach Euro V, VI a EEV, ako aj zľavu zo sadzieb mýta už od prvého prejazdeného kilometra a tiež v prípade zrušenia mýtneho účtu a jeho opätovného otvorenia.
„Spoluprácu s Ministerstvom dopravy a výstavby SR hodnotíme ako korektnú a vedúcu k zlepšovaniu podnikateľského prostredia v oblasti cestnej dopravy. Aj na poslednom stretnutí na úrovni štátnej tajomníčky a generálneho riaditeľa sekcie cestnej dopravy z 19. decembra sme sa dohodli na ďalšej intenzívnej spolupráci v budúcom roku,“ dodal ČESMAD Slovakia.
Výstražný štrajk
Protest UNAS avizovaný na 7. januára 2020 by sa mal konať v Bratislave a na Orave. Pre agentúru SITA to potvrdil Stanislav Skala z uvedenej organizácie s tým, že neskôr rozhodnú, ktorú časť hlavného mesta budú blokovať.
„Bude to ako výstražný štrajk a pripomienka roku 2010, kde sme chceli preukázať, že tender na mýtny systém nebol transparentný,“ uviedol Skala. Pripustil, že protestnú akciu, resp. štrajk uskutočnia v Bratislave na Rožňavskej ulici rovnako ako začiatkom roku 2010 po sprevádzkovaní mýtneho systému.
„Keď nás neprizvú k rokovaciemu stolu a nedohodneme sa na našich požiadavkách, tak vyhlásime celoslovenský štrajk,“ upozornil Skala. UNAS chce vyzvať na rokovanie premiéra Petra Pellegriniho, pričom žiada pozastavenie mýtneho systému a otvorenie nového tendra na jeho prevádzku.
„Máme pochybnosti, že tento tender bude zase v rozpore so zákonom. Žiadame parlament o odhlasovanie nového výberu mýta,“ poznamenal Skala s tým, že prevádzkovateľ by mal mať z výberu mýta príjmy maximálne 10 %, a nie 45 %. UNAS zároveň žiada okamžite znížiť cestnú daň o 50 % (daň z motorových vozidiel).