Podvody s odometrami stoja dodnes spotrebiteľov v Európskej únii ročne miliardy eur. Nekalé praktiky s počítadlom prejdenej vzdialenosti deformujú podľa vyjadrení Technickej služby kontroly originality trh s ojazdenými vozidlami a majú negatívny dopad na všetky subjekty v automobilovom priemysle.
„Doterajšia prax ukázala, že najúčinnejší spôsob eliminácie podvodov je zaznamenávanie informácií do národného, respektíve štátneho registra,“ skonštatoval Miroslav Strelec z Technickej služby kontroly originality.
Zaznamenávanie dosahuje úspech
Po vzore Belgicka zaviedlo podobný systém aj Slovensko. Údaje o stave najazdených kilometrov sú už vyše rok a pol zaznamenávané do Registra prevádzkových záznamov vozidiel, ktorý zriadilo Ministerstvo dopravy a výstavby SR.
Informácie sa zaznamenávajú najmä z dôvodu zníženia neoprávnených manipulácií so zobrazovanou hodnotou počítadla prejdenej vzdialenosti. Od 20. mája minulého roka do neho prispievajú štátne aj privátne subjekty z automobilovej sféry. Dodnes zasiela údaje takmer 1 300 subjektov.
Skrátené konanie k vyšším prídavkom na deti a 13. dôchodku je nezákonné, tvrdí Via Iuris
Viac ako jeden a pol ročné zaznamenávanie údajov do registra pritom podľa Strelca dosahuje úspech. „Pri dovozoch vozidiel z Holandska sa doteraz znížil počet manipulácií z necelých 43 % na 0,83 %. Uvedená štatistika jednoznačne potvrdzuje účinnosť štátom prijatého systému. Pracoviská kontroly originality a poskytovatelia ODO-Passov doteraz odhalili 2 569 vozidiel s upravenou poslednou hodnotou najazdených kilometrov. Vo viac ako 10 500 prípadoch bola pozmeňovaná hodnota odometra v rámci celkovej histórie najazdených kilometrov,“ uviedol Strelec.
Prechodné obdobie sa končí
Koncom tohto roka sa pritom končí prechodné obdobie na registrovanie a začatie odosielania informácií do registra pre výrobcov a zástupcov výrobcov vozidiel, ako aj pre autoservisy.
„Uvedené subjekty sú povinné od 1.januára 2020 zasielať do registra informácie o cestných motorových vozidlách prihlásených do evidencie vozidiel v Slovenskej republike. Okrem údajov o servisnej činnosti aj staršie informácie, pre zaznamenanie transparentnej histórie vozidla,“ priblížil Strelec.
Prečo Slováci preferujú kúpu jazdenky zo zahraničia, keď sa na Slovensku vyrobí vyše milión áut ročne?
Historické údaje, ktorými väčšina prispievateľov disponuje, pomáhajú odhaliť neoprávnenú manipuláciu s najazdenými kilometrami. Od nového roka sa povinnosť prispievať údajmi do registra rozširuje aj o ďalšie subjekty, ktoré prichádzajú do kontaktu s vozidlom a zaznamenávajú údaje z odometra.
Konkrétne ide o o subjekty vykonávajúce dražby vozidiel, nastavovanie tachografov a požičovne vozidiel. Transparentné zaznamenanie údajov z odometra pri viacerých životných situáciách počas prevádzky vozidla pomôže totiž podľa Strelca eliminovať neoprávnenú manipuláciu so zobrazovanou hodnotou odometra.