Dvojročnú lehotu na výstavbu úseku rýchlostnej cesty R2 Mýtna – Lovinobaňa, Tomášovce v dĺžke 13,5 kilometra považuje stavebná spoločnosť Metrostav, a. s., Praha za výzvu. Vedúci projektu za uvedenú spoločnosť Dušan Teltsch povedal, že práce budú musieť prebiehať súbežne a koordinovane, aby termín stihli.
Metrostav je vedúcim členom skupiny firiem, ktoré úsek R2 pri Lučenci stavajú pre Národnú diaľničnú spoločnosť, a. s. (NDS) ako investora od augusta tohto roka, lehota výstavby je do augusta 2021.
Začali mesiac po uzavretí zmluvy
Ako spoločnosť v pondelok informovala v tlačovej správe, súčasťou úseku bude jedenásť mostných objektov, šesť protihlukových stien a osem zárubných či oporných múrov.
Zmluvná cena prác je 127,7 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH), ďalšími členmi stavebného združenia sú spoločnosti Hochtief SK, s. r. o., a Hochtief CZ, a. s., Praha. Financovanie výstavby je zabezpečené len zo štátneho rozpočtu.
V cestnej doprave chýba jasná dlhodobá stratégia a priority, podľa experta už odbornosť nehrá rolu
Združenie začalo s prípravnými prácami na stavbe R2 Mýtna – Lovinobaňa, Tomášovce 22. augusta tohto roka, mesiac po uzavretí zmluvy o dielo. Súbežne pokračujú archeologický prieskum, odlesňovanie územia a prekládky inžinierskych sietí. Stavbári tiež zabezpečujú odhumusovanie úseku a sanačné opatrenia s cieľom zvýšiť únosnosť podložia na hlavnej trase, zakladajú špeciálne mostné objekty.
Metrostav prvýkrát realizuje výstavbu rýchlostnej cesty ako líder v združení. „Koordinácia prác so spoločnosťou Hochtief prebieha bez väčších problémov. Rýchlosť postupu však ovplyvňujú aj vonkajšie faktory, ako napríklad nájdená nevybuchnutá munícia z 2. svetovej vojny,“ uviedol Teltsch.
Postavia jedenásť mostov
Zhotoviteľ má tiež postaviť jedenásť mostov. Jeden z nich bude dlhý 554 metrov a povedie nad cestou a železničnou traťou vo výške 15,3 metra. Je navrhnutý ako 13-pólový, dvojtrámový s obojstrannými konzolami z predpätého betónu (technológiu pevnej skruže realizuje Hochtief).
Ďalší most nad železničnou traťou a Krivánskym potokom bude mať dĺžku 566 metrov a výšku 19,65 metra. Most je navrhnutý ako 10-pólový komorový a bude tvorený technológiou pevnej skruže.
Štát opäť zabudol na ľudí z juhu Slovenska, nových ciest a železníc sa tak skoro nedočkajú
„Najdôležitejšie bude skoordinovať všetky práce tak, aby sa mohlo pristúpiť k zakladaniu mostných objektov,“ poznamenal Teltsch. Dva mosty musia vybudovať vlastnými kapacitami, ako aj zrealizovať násypy v objeme 1,5 mil. kubických metrov a odkopy v objeme 500 tis. kubíkov. Zároveň majú zabezpečiť v požadovanom čase kompletné vybavenie rýchlostnej cesty, vrátane protihlukových stien v dĺžke 3,9 kilometra.
Rýchlostná cesta bude dvoma mostmi križovať železničnú trať a prechádzať katastrom obcí Mýtna (bude tu mimoúrovňová križovatka), Lovinobaňa, Podrečany, uderiná a Tomášovce. Koniec úseku je situovaný pred mimoúrovňovou križovatkou nasledujúceho pripravovaného úseku R2 Lovinobaňa – Ožďany (20,7 km).