Štát naďalej rozpočtuje výdavky na bezplatnú prepravu vlakmi v objeme 13 miliónov eur

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Vlak
Vlak Železničnej spoločnosti Slovensko na Hlavnej stanici v Bratislave. Foto: Ilustračné, zsr.sk.

Také sú minimálne každoročné výpadky tržieb z prepravy cestujúcich takmer výlučne Železničnej spoločnosti Slovensko a čiastočne spoločnosti RegioJet v dôsledku zavedenia bezplatnej dopravy v novembri 2014 vládou Smeru-SD.

Štát naďalej rozpočtuje výdavky na zabezpečenie bezplatnej vlakovej prepravy žia​​​​​kov, študentov a dôchodcov vo výške 13 mil. eur ročne. Také sú minimálne každoročné výpadky tržieb z prepravy cestujúcich takmer výlučne Železničnej spoločnosti Slovensko, a. s. (ZSSK) a čiastočne spoločnosti RegioJet, a. s. (iba na trati Bratislava – Komárno) v dôsledku zavedenia spomínaného opatrenia v novembri 2014 vládou Smeru-SD.

Reálne náklady zo štátneho rozpočtu na bezplatnú prepravu vlakmi sú podľa Ministerstva dopravy a výstavby SR (MDV) blízke uvedenej sume, za roky 2015 až 2018 tak môže ísť spolu najmenej o 52 mil. eur.

„Presne určiť výpadok tržieb súvisiaci so zavedením bezplatného cestovného pre vybrané skupiny obyvateľov prakticky nie je možné. Počas posledných vyše troch rokov sa výrazne menia cestovné návyky obyvateľstva,“ informovala agentúru SITA hovorkyňa ministerstva dopravy a výstavby Karolína Ducká.

Preferovaný spôsob dopravy najmä v okolí miest

„Koľajová doprava sa stáva preferovaným spôsobom cestovania predovšetkým v okolí miest, kde ide o najrýchlejší spôsob dopravy, nielen u zvýhodnených skupín obyvateľov. Preto je dnes nemožné presne určiť, koľko ľudí by vlakom reálne cestovalo, ak by nemali zvýhodnené cestovné a aký je teda skutočný výpadok príjmov,“ uviedla Ducká na otázku, koľko peňazí poskytol štát ako náhradu za výpadok z tržieb pre bezplatnú prepravu vlakmi.

Vlak ZSSK
Ilustračné foto: slovakrail.sk. Foto: slovakrail.sk
Záujem o cestovanie vo vlakoch narastá

Rezort dopravy nesúhlasí so spájaním bezplatnej prepravy s kvalitou či bezpečnosťou železničnej osobnej dopravy. Bezplatnú dopravu na železniciach zaviedol na základe rozhodnutia vlády s hlavným cieľom pomôcť sociálne slabším skupinám obyvateľov a odbremeniť ich tak od výdavkov na cestovanie. „Dnes môžeme konštatovať, že záujem o cestovanie vo vlakoch viditeľne narastá, nielen v súvislosti s bezplatnou dopravou. Aj z tohto dôvodu rezort dopravy výrazne posilnil vlakové spojenia, aby ľudia mali možnosť vybrať si a prestúpiť z áut do vlakov a verejnej dopravy,“ uviedla Ducká.

Takmer 60 % z bezplatnej dopravy využívajú najmä žiaci a študenti cestovaním do a zo školy, pričom vo vlakoch sedí denne o takmer 73 tisíc cestujúcich viac. Zároveň sa zvýšil počet pravidelných platiacich cestujúcich a rastie záujem o miestenky, bez ohľadu na platiacich, či neplatiacich cestujúcich. „Vlaky zadarmo tak zatraktívnili vlakovú dopravu. Počet cestujúcich za rok 2017 predstavoval 71 miliónov,“ priblížila hovorkyňa.

MDV - Karolína Ducká
Hovorkyňa Ministerstva dopravy a výstavby SR Karolína Ducká. Foto: MDV.
Za osem mesiacov zadarmo 17 miliónov ľudí

ZSSK prepravila za osem mesiacov tohto roka predbežne vyše 17 miliónov cestujúcich s nárokom na bezplatnú prepravu, čo je rovnaké množstvo ako v tom istom období vlani. Podiel bezplatných cestujúcich dosahuje zhruba polovicu z celkového počtu pasažierov. Počet cestujúcich zaregistrovaných na bezplatnú prepravu ku koncu augusta predstavoval 1,160 milióna, z toho 45,4 % študentov a 54,6 % dôchodcov. Z celkového počtu zaregistrovaných tvoria 4,3 % cudzinci. ZSSK plánuje v tomto roku prepraviť celkovo 74 miliónov ľudí.

Bol to správny krok, tvrdí rezort

Ministerstvo dopravy tvrdí, že podporuje železničnú dopravu ako bezpečný, moderný a spoľahlivý model dopravy v súlade s pravidlami EÚ. „Zavedenie bezplatného cestovania pre vybrané skupiny obyvateľov na Slovensku sa ukázalo ako správny krok, keďže cestujúcich vo vlakoch naďalej pribúda, čo nás samozrejme teší. Naším cieľom je naďalej podporovať koľajovú dopravu,“ poznamenala Ducká. Bezplatnú prepravu považuje rezort dopravy za efektívny nástroj na presun cestujúcich z individuálnej na verejnú osobnú dopravu. Priebežne zavádza opatrenia na revíziu výdavkov v doprave, pričom jedným z prijatých opatrení bolo zefektívnenie verejnej osobnej dopravy.

ZSSK - vlak
Ilustračné foto: slovakrail.sk.
Značne zastaraný vozidlový park

Rezort dopravy si plne uvedomuje, že vozidlový park ZSSK je značne zastaraný. „Do samotnej údržby starých vozidiel sa investujú nemalé finanční prostriedky, ktoré sa každým rokom navyšujú. Zároveň sa obnovuje park vozidiel novými rušňami a vozňami. V minulom a tomto roku pribudlo desať nových rušňov Vectron, ktoré boli prenajaté na desať rokov. Ide o mimoriadne spoľahlivé a energeticky efektívne vozidlá, ktoré zaručujú spoľahlivosť chodu vlakov,“ uviedla Ducká.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie MDV Ministerstvo dopravy a výstavby SRRegioJetZSSK Železničná spoločnosť Slovensko