Vlaky zadarmo, neprehľadné dotovanie štátnych železníc zo strany vlády Roberta Fica a následné zavedenie IC vlakov, ktoré aj v minulosti vykazovali stratu, podľa strany SaS v konečnom dôsledku hrubo poškodzujú verejnosť.
Vlaky zadarmo, neprehľadné dotovanie štátnych železníc zo strany vlády Roberta Fica a následné zavedenie IC vlakov, ktoré aj v minulosti vykazovali stratu, podľa strany SaS v konečnom dôsledku hrubo poškodzujú verejnosť. SaS to uviedla v reakcii na oznámenie spoločnosti RegioJet, že 31. januára končí s prevádzkou vlakov medzi Bratislavou a Košicami.
„Nastáva tak absurdný stav, keď namiesto podpory podnikania v železničnej doprave štát vytláča súkromného prepravcu z trhu a berie si na to peniaze od občanov cez dane,“ konštatoval tímlíder SaS pre dopravu a člen Výboru NR SR pre hospodárske záležitosti Miroslav Ivan.
„Žiadame koaličné strany, aby prestali s populistickou politikou a vytvorili férové podmienky na dopravnom trhu pre každého,“ dodal.
SaS upozorňuje touto verejnou formou aj zastupiteľský úrad Európskej komisie na Slovensku, aby si všimol, že vláda v oblasti železničnej dopravy uplatňuje protekcionizmus a diskrimináciu, čo je v rozpore s princípmi voľného trhu EÚ.
RegioJet chce skončiť prevádzku vlakov na trati Bratislava – Košice
Súkromný dopravca RegioJet v utorok informoval, že prevádzku svojich expresných vlakov na trase Bratislava – Košice ukončí 31. januára tohto roku. Zdôvodnil to tým, že po rozhodnutí opäť zaviesť IC vlaky štátnej Železničnej spoločnosti Slovensko, a. s. (ZSSK) na uvedenej trati nie je na trhu pre bezplatnú prepravu v dotovaných rýchlikoch dostatok platiacich cestujúcich na to, aby sa komerčné nedotované vlaky vo vnútroštátnej doprave na Slovensku uživili. RegioJet prevádzkuje vlaky medzi Bratislavou a Košicami od decembra 2014.
„Opätovným príchodom vlakov ZSSK sa RegioJet-u zhoršila ekonomika. Dopyt cestujúcich nie je pre vlaky zadarmo mimo piatkov a nedieľ vysoký. Vyrovnanému hospodáreniu RegioJet-u na trase Bratislava – Košice chýbalo po letnej úprave cien už len 10 % a tie sme chceli dosiahnuť vďaka zavedeniu prípojných autobusov na východnom Slovensku,“ povedal majiteľ RegioJet-u Radim Jančura.
„Keby Andrej Danko nepresadil IC vlaky ZSSK, verili by sme, že sa ako úsporne hospodáriaci dopravca dostaneme v roku 2017 ekonomicky na nulu, čo by bolo úplne dostačujúce pre naše fungovanie na Slovensku,“ dodal Jančura.
IC vlaky ZSSK boli obnovené 11. decembra minulého roka, pričom ich prevádzka bola predtým zastavená vlani v januári pre dlhodobú stratu. Obnovenie IC vlakov do konca vlaňajška si do svojho programového vyhlásenia dala aj súčasná koaličná vláda.